Cancer iFokus

Cancer

Etikettfamilj-vänner-berörda
Läst 1940 ggr
ebbamedruby
0

Strupcancer

Hej. Jag kanske inte passar in på det här forumet, men jag ville ändå skriva lite. För två månader sedan diagnosticerades min farfar med strupcancer. Först trodde de att det var en polyp men det var en elakartad tumör som växt väldigt länge. (Vet inte exakt hur länge då jag inte fått veta så jättemycket). Har kollat på antal överlevande och det känns inte så positivt, tydligen var det bara 30% som levde i över fem år. Dock har ju hans tumör växt länge så det känns väldigt osannolikt att han skulle leva länge. Hittills är han hemma, han verkar rätt pigg men man märker att han sover mer. Den 5 augusti ska han på läkarbesök. Inte så viktigt egentligen, men ville mer höra era erfarenheter av strupcancer. Har ni haft eller har det eller känner någon som har eller har haft det? Kram på er alla.

ebbamedruby
0

Förlåt om det är något som inte stämmer, har inte koll på exakt alla detaljer då jag fått snappa upp det mesta själv och inte fått något berättat för mig.

Silver Fox
3

Jag är ledsen att höra att din farfar har cancer. Jag har ingen erfarenhet om just strupcancer men jag tycker att du ska undvika att tex googla på ämnet och istället ta ett steg i taget och utgå ifrån vad läkarna säger. Det är lätt att man blir upprörd i onödan genom att sitta och kolla på nätet om ämnet.

Försök att se nyktert på situationen och lägg din energi på att vara ett stöd för honom  och din familj. Det är nog det enda du kan göra, det är ju hemskt med cancer och vi kan inte göra så mycket åt det än att visa stöd och kärlek.

Det är en allvarlig sjukdom och jag förstår att det är en chock för dig , men jag tycker du ska ta kontakt med din farfar och ta reda på vad läkarna säger. Om det är så att han har kort tid kvar kan du bara visa ditt stöd och ställa upp för din familj.

Jag hoppas att allt blir så bra det kan efter omständigheterna.Försök att vara stark nu!!!!

Brommel
3

Hej! Jag hade strupcancer för tre år sedan och den satt på stämbanden. Prognosen var god men jag läste på nätet och överlevnadssiffrorna såg inte trevliga ut så jag fick panik.  Han får väl först en genomgång så han vet vilken behandling han ska få? Förmodligen strålbehandling som jag fick och det gjorde ont men här är jag!! Alive and kickin` Det handlar naturligtvis om mycket bl a hur tumörerna sitter, hur länge man varit sjuk osv men man brukar få en rejäl genomgång om allt och då är det bara att surfa med och hoppas på det bästa. Jag hade mitt livs värsta dag när jag fick beskedet men jag klarade mig och det kanske din farfar gör? Kram !!