Cancer iFokus

Cancer

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 2838 ggr
Monarchy
0

Vad är det för problem i vården?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag studerar industridesign (produktdesign) vid Umeå Designhögskola och har påbörjat research inför mitt examensarbete. Och söker nu produkter och annat som har problem / behov av förbättringar .

Till exempel tidskrävande på så vis för att man måste åka in till sjukhuset varje vecka som det är för dialyspatienter.  Andra exempel är andningshjälpmedel som är otymplig, obekväm och därmed begränsar ens vardag. Där har andra gjort examenarbete där man tagit fram ett förslag på en produkt med teknik 10 år i framtiden. Den produkten sitter på kroppen lite som en ryggsäck, är bekväm, kompakt, så man kan röra sig som man vill och dessutom estetiskt tilltalande, praktisk och lättsam att använda.   Kort förklarat hur det kan bli.  Det är den på bilden har bifogat.

Så jag undrar hur det fungerar med cancerbehandling  Ni som har egna erfarenheter med dessa maskiner och proceduren som patient, anhörig eller läkare. Har ni stört er på produkter som har varit obekväma, opraktiska, fula, många delar etc som ni tycker borde förbättras.

ELLER! att ni har förslag på annan medicinsk utrustning om ni känner behöver förbättras. Från stora maskiner till vardagliga produkter som tex diabetiker använder. 

Tusen tack!  Jag vill så gärna göra ett examensarbete som behövs, som kan inspirera och göra skillnad. 

Kontakta gärna på mail .

peter.halldahl@gmail.com

VildaVittra
4

Medicinburkar som doserar ut tablett för tablett, så rörelsehindrade samt äldre har lättare att ta mediciner själva utan att behöva få en dosett. Blister är svåra dom med om man har dåliga händer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
2

Många mediciner är t.ex. värmekänsliga, och svåra att förvara framförallt sommartid. Ett exempel är adrenalinsprutor till allergiker, dessa bör alltid bäras av allergikern, och har en maxtålighet på 30 grader. Ett smart förvaringsfodral till nämnda sprutor har jag saknat i många år! En dag på stranden är ju rentav hopplöst om man inte vill ha en kylväska och riskera att adrenalinet fryser i stället.

Lena1971
0

Cytostatika kan också vara en tidskrävande behandling, precis som dialys. En del kurer ges i droppform under några timmar. Är det sådant du frågar efter?

Medicindosetter är ofta antingen fula eller opraktiska. Modellerna med skjutlock glider gärna fel, och de med snäpplock är tröga, så båda kan vara svåröppnade. Plus som sagt fula… Dessutom funderar jag över om man skulle kunna ha dosetter med någon form av larm på, så de talade om när det var dags att ta vilken medicin.

Kryckor, rollatorer och rullstolar är i STORT behov av snyggare design. Det finns roligare modeller, särskilt vad gäller kryckor, men det kunde gärna finnas mer personligt uttryck.

Överhuvud taget kunde hjälpmedel se snyggare ut. Haklappar, greppvänliga bestick, muggar som fungerar för skakiga händer eller svaga nypor…. Det finns mycket som är praktiskt, men designen kunde vara bättre.

Det var lite jag kom på. Inget specifikt för cancer förstås. Men saker som människor med framskriden cancer kan ha behov av.

En sak till - gungstolar har funktion! Den som inte kan motionera kan förlora hjärnceller, och det motverkas av gungstol. Problemet är att gungstolar låter  en del och nöter på golvet. Där finns det kanske designlösningar?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
0

Jag använder ju numera alltid en krycka och det finns kryckor med olika färger på handtagen att köpa. Jag har en röd.

Däremot har jag själv målat blommor hela vägen på den grå käppdelen så att säga för att göra det lite roligare.

/Maria

[TanatosNyx]
1

#3 Det finns gungstolar som står på en ställning så de är mer tippsäkra, står stadigt och nöter inte på golvet 👍 har sett dem en del inom äldreomsorgen bland annat. De har en tyngd i botten och själva gungdelen är alltså ovanpå denna tyngd, fastsatt med rejäla fjädrar.

VildaVittra
0

#5 Amerikanska gungstolar (som de kallas om det är dom jag tror) är  obekväma och sedan kräver deras tyngdfördelning att man har bålstyrka. 🙂

Dock finns det skrivbordsstolsskydd att lägga under en gungstol för att förhindra slitage på golvet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[TanatosNyx]
0

#6 Googlade amerikansk gungstol, och principen är densamma som det jag menar, men det jag pratar om har en rejäl tyngd som botten, de jag fick upp på bild såg väldigt rangliga ut?

VildaVittra
0

#7 Dom jag menar på så "trycks" man framåt av sin egen tyngd. Rangliga är dom inte, utan riktigt stabila.

[TanatosNyx]
0

Jag menar pinnarna som står i golvet, de ser smala och.. rangliga ut 😃 ja jag saknar vettigt ord. Tänk en hel kloss på golvet i stället, en sån rejäl sak menar jag. 🙂

VildaVittra
0

#9 Håller dom för min goserumpa så är de nog faktiskt rejält tåliga. 😃

[TanatosNyx]
0

Haha 😃

Monarchy
0

TanatosNyx bra där med värmekänsliga medicner osv.  :)

Jag söker alltså alla typer av saker som kan förbättras, kanske är otympliga, svår att rengöra och dessutom fula. Men de estetiska är sekundärt.

Monarchy
0

någon fler som har fler problem att tipsa om? vad som helst :)