Cancer iFokus

Cancer

Etikettdiagnosticera
Läst 1522 ggr
Maria
1

Konstiga provsvar

Efter många turer på vårdcentralen så ringde läkaren och jag ska ta nya prover igen nästa vecka och sedan ska remiss skickas för utredning. (om den blir godkänd)😉

https://www.cancercentrum.se/vast/vara-uppdrag/kunskapsstyrning/vardforlopp/regional-information/diagnostiska-centrum/

/Maria

Lona
1

Fy vad jobbigt, i synnerhet ovissheten. Stor kram, håller tummarna! ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
4

Jag känner mig ganska luttrad så jag är inte orolig tack och lov. Jag är mest glad om man kan hitta vad som är fel.

/Maria

Maria
0

Jag är mest orolig över att remissen inte ska bli godkänd.

/Maria

Maria
0

I dag ska jag ta de sista proverna och så ska remissen skickas.

Håll tummarna för att den blir godkänd.

/Maria

Lona
0

Tummar hålles!

Maria
0

Tackar😉

/Maria

Maria
2

Igår fick jag besked på att remissen är skickad i alla fall.

/Maria

Lona
2

Hoppas att de tar emot dig! Med tanke på din historik så borde det väl vara ganska självklart men vem vet vad vården gör i dessa tider?

Maria
2

Nej man vet verkligen inte.

Jag är bara så glad att man har tagit mina prover på allvar denna gången på vårdcentralen och inte bara ryckt på axlarna. Läkaren jag träffat de sista gångerna vill inte släppa detta och det är jag tacksam för.

Jag har ett läkarbesök inbokat på onsdag igen.

/Maria

Maria
0

Idag har jag en tid till läkaren. Jag vet egentligen inte varför men det är bäst att gå när man blir kallad 😉

/Maria

Lona
0

Skönt att de inte bara har "lagt dig på hyllan" i alla fall! Håller tummarna! ❤️

Maria
0

Jag blev 50% sjukskriven till första juni. Börjar givetvis att öka jobba innan dess om jag orkar. Inget svar ännu gällande remissen men vi får väl se.

/Maria

Maria
0

Kollade min journal nu och det finns en anteckning från  stället dit remissen skickats att planerad undersökning är CT hals-thorax, buk så det verkar vara något på gång.🙂

/Maria

Maria
0

Jösses här går det undan.

Jag blev uppringd och ska röntga hals mage och bröstkorg imorgon redan.🙂

/Maria

Lona
0

Hoppla! Lite läskigt när de är snabba men bra att få det gjort och slippa vänta. Får du svaren direkt eller ska de tolkas av läkare först?

Maria
1

De ska med all säkerhet kollas först gissar jag. Jag tror bara detta är ett steg i själva utredningen.

/Maria

Maria
2

Så nu var röntgen avklarad men som vanligt var jag svårstucken inför kontrasten så 7 gånger fick de sticka innan narkospersonal tillkallades. Ändå sprack kärlet och armen blev svullen av kontrastvätskan och fick lindas hårt. Jag ska hålla koll ett dygn på den bara.

Bilderna verkade bli bra i alla fall och det är ju huvudsaken😉

På måndag är det en rond och de hoppas att mitt fall ska hinna komma med då.

/Maria

Maria
0

Nu blev jag uppringd igen och jag ska göra en magnetröntgen på levern nu på fredag.

/Maria

Maria
0

Uppringd för andra gången idag och ska träffa en läkare på torsdag. Här går det verkligen i racerfart.😉

/Maria

Lona
0

Oj då, vilken effektivitet! Fast det är väl det som är meningen med Cancercentrum antar jag. Tack för att du uppdaterar, här hålls tummarna fortfarande hårt och vi är nog många på iFokus som skickar en extra tanke!

Maria
1

Tack Lona❤ Det är bra med sådana här trådar då jag ibland har svårt att hålla isär saker och ting. Då kan jag bara kolla här 😉 Därför skriver jag ner allt som en slags minneslista.

/Maria

Maria
0

Träffade läkaren igår och hon förklarade att man hittat två fläckar på lungorna. En på 8 mm och en på 3 så de är jättesmå och 8 mm är tydligen gränsfall för att gå vidare men eftersom detta är ett diagnostiskt centrum så kör man på.

På levern fanns det tydligen också prickar som man normalt inte heller går vidare med men att  man även här kollar extra.

Idag har jag gjort magnetkamera på levern och svårstucken som vanligt med kontrast som rann bredvid. Nu är det klart i alla fall.

Blev uppringd nyss och jag ska träffa en läkare på lungmottagningen kl 10 på Sahlgrenska och sedan göra ett andningstest 14.30 på samma ställe. Tyvärr kunde man inte samköra tiderna men jag jobbar ju på Sahlgrenska så det är ju perfekt.

Fortsättning följer😉

/Maria

Maria
0

Så nu har jag träffat lungläkaren och jag har gjort lungtest.

På torsdag redan ska ja göra en PETscan redan. Då blir man radioaktiv ett litet tag haha😃

/Maria

Lona
1

Så det kommer att STRÅLA om dig! 😁❤️

Maria
1

Strålande😁

/Maria

Maria
0

Ska även ta blodprover igen innan scanningen då jag hade lågt kalium bland annat och fortfarande hög sänka, De ringde extra om detta.

/Maria

Lona
0

Jisses, snart är det väl bara lilltårna kvar att undersöka! (Hoppas att du inte tar illa upp för lite skämtsam ton! ❤️)

Maria
0

27 Haha ja. 😁 Det konstiga är att ingen tycks lyssna på att jag i samband med huvudvärken har så satans ont i vänster skulderblad. Jag får ta detta med min neurolog.

/Maria

Maria
0

Nu är jag äntligen hemma efter PET-scan av lungorna.

Sammanlagt tog det 6 timmar. Svårstucken som vanligt och jag tappade räkningen efter 12 stick.  5 olika personer stack varav två blev inkallade från narkosen. Man stack bland annat i foten och på armarna med ultraljud. Attans att det ska vara så svårt att hitta venerna.

Till slut stack en sjuksköterska rätt och både han och jag var lika glada.Glad

/Maria

Lona
0

Ta med min mamma nästa gång, hon är outstanding på att sticka! 👍 😁 (Jag är nog lite störd, jag älskade att gå till hennes jobb och bli stucken när jag var liten! 😂) Hoppas att du får ordentliga svar nu då. ❤️

Maria
0

Haha. Jag får ringa din mamma nästa gång 😁 Att sticka och få blod brukar gå till slut men att sätta en nål (infart) verkar omöjligt ibland. Jag ska få svar nästa vecka.

/Maria

Maria
0

Igår hade jag ett "telefonbesök" med läkaren och detta på grund av Coronatider.

Positivt var att förändringarna i lungorna inte "lyste" under röntgen men de ska följas igen om ett halvår.

Däremot hittade man någonting i tjocktarmens början så remissen ska skickas åter till diagnostiskt centrum. Vilken soppa😃

Sedan kom jag på frågan. Vilken del av tarmen är tjocktarmens början…?😉

/Maria

Lona
0

Gött att det inte var något alarmerande med lungorna iaf, tarmen är ju sällan lika aggressiv OM det skulle vara nån skit (haha) där. Början på tjocktarmen är den biten som sitter "in i magen", inte den som går till ändtarmen. 😁

Maria
0

#33 Ah tänkte väl det😉

/Maria

Maria
2

Läkaren från diagnostiskt centrum ringde och sa att en koloskopi är planerad. När kan man inte svara på så här i coronatider och det gör väl inget om det dröjer känner jag😉

/Maria

Maria
0

Nu har jag fått tid för koloskopin 29 april.

Det var recept på magmedel med och även två piller i kuvertet.

Skit…😃

/Maria

Lona
0

😁 Uäärk, de lär smaka rätt vidrigt, jag har flera anhöriga som gjort koloskopi. Då får vi väl hoppas att de kör på och att du får det gjort i april!

Maria
1

Min man har gjort koloskopi så jag har fått beskrivning hehe. För min del får det gärna dröja till efter sommaren men samtidigt skönt att få det gjort.

/Maria

Vixxen
0

Hoppas koloskopi-undersökningen går bra!

Maria
2

Nu ringde de från diagnostisk centrum idag igen och bad om ursäkt för att det drar ut på tiden. Vaaa? Jag tycker allt har gått fort med tanke på Corona och allt… Undersökningen verkar bli av som planerat nästa vecka. Jag ska dessutom ta nya prover.

/Maria

Maria
3

Nu på eftermiddagen så ringde de från  koloskopinenheten och bekräftade att den blir av. De brukar köra 13 undersökningar om dagen men nu i dessa tider bara 3 så man får kanske vara glad att vara en av de utvalda😃

Absolut inget jag ser fram emot…

/Maria

Maria
0

Har fått reda på att det uppenbarligen finns två varianter av undersökningen. Eñ lite större där de undersöker hela tjocktarmen och en där de tar nedre delen, Jag ska tydligen ta hela tarmen. Någon som vet något om detta?

/Maria

Lona
0

Både mamma och "svärmor" har gjort hela tjocktarmen. Jag antar att du är härdad och mycket väl vet att vissa undersökningar gör ont så jag skräms knappast? Mamma som är ganska "tålig" tyckte att det var fruktansvärt, trots lugnande och rejält med smärtstillande låg hon nästan och grät. Mycket värre än gastroskopi enligt henne för även om man slipper kväljningar så gör koloskopi betydligt mer ont när de liksom ska runt krökarna. "Svärmor" som i ärlighetens namn är lite sjåpig vägrade att vara vaken och fick göra undersökningen under lätt narkos. Jag är inte säker men tror att tex SÄS (Borås) alltid gör det under narkos men SU för det mesta med vaken patient. Mamma gjorde det på Östra. Möjligen kan man göra det med ryggmärgsblockad? I vilket fall, var beredd att stå på dig för givetvis ska det vara uthärdligt!

Maria
0

Tack och lov så är jag inte så rädd för smärtan utan jag tycker mest det är så genant. Så himla utlämnande.

/Maria

Maria
1

Usch imorgon är det dags. De har ringt så jag ska ta nya prover Efteråt. Sänkan bland annat

/Maria

Maria
0

Så nu var det gjort och det gjorde ont kan jag lova. De skulle ju upp ända till tunntarmen och en liten bit till.

Man kunde inte sätta någon nål så jag blev utan smärtstillande och lugnande vilket jag befarade. Jag hade mycket sammanväxningar och då är det extra smärtsamt tydligen.

Resultatet blev bättre i alla fall för man hittade ingenting att ta prov på som man sett på röntgen så jag är glad🙂

/Maria

Lona
0

Åh fy, men vad skönt med resultatet! ❤️

Maria
0

Jag har inte skrivit här på länge och det har hänt en del. 😉

Jag har röntgat skallen men allt var som vanligt. Sänkan är fortfarande hög och var på 91 senast. Ska ta den igen om 4 veckor. Man har även hittat en liten M-komponent så det kommer man också att följa.

Jag ska sova på sömncentrum efter att ha testat hemma så man upptäckte att jag snarkar ovanligt mycket vilket min man kan intyga haha. Jag sover också ovanligt "lätt" vad det nu innebär.

Jag har fått tid till MR av halsryggen då jag har diskbråck där sedan tidigare och man har inte röntgat sedan 2017.

Det är så mycket nu att jag blir alldeles snurrig men fortfarande är jag så oerhört tacksam att man verkligen följer upp allt och inte bara släpper det eftersom man inte hittar orsak.

Jag har tappat kontrollen helt😊

/Maria

Maria
0

Jag kanske kan ha denna tråden som kom-ihåg😉

Det krångligaste är att det hela har blivit två problem. På ena sidan är neurologen med min värk och kontrollen av skallen /halsen och på andra sidan vårdcentralen med koll på mina konstiga provsvar och min trötthet.

Jag förstår att det blir konstigt för försäkringskassa också.

/Maria

Vixxen
0

Stor eloge till dig Maria som orkar kämpa på trots allt! 👍

Maria
0

#50 Tack😉

/Maria

Pyttelite
0

Några nyheter sen sist?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Maria
0

Haha jag var tvungen att läsa tråden för att komma ihåg.😉

På måndag ska jag göra en MR halsrygg och veckan därpå nya blodprover så det rör på sig i alla fall.

Jag jobbar min ordinarie tid nu på 50% och det går väl sådär kan man säga.

Tackar som frågar…

/Maria

Maria
1

Svaret på MR var att det var samma som 2017. Alltså diskbråck kvar på kotorna C5, C6 och C7.
Sänkan har sjunkit något till 70 men det är ju fortfarande för högt.
Jag har fått tid till röntgen av bröstkorg 18 december och ett läkarbesök nu på måndag så det rör på sig haha😉

Fortfarande använder jag denna tråden som ett slags "komihåg"

/Maria

Pyttelite
1

Iallafall inget som blivit värre.

Maria
2

#55 Precis. Man får vara glad för det lilla 😉

/Maria

Lona
0

Diskbråck är förstås inget kul men det kunde ju varit ännu värre. ❤️
Då håller vi tummarna för att du får ett bra besked lagom till jul!

Maria
0

#57 Jag tycker bara att det borde läkt ut på 3 år men det kanske är normalt?

/Maria

Lona
0

#58: Jag har inte jättekoll på diskbråck, i synnerhet inte på människor, men har du fått någon form av behandling? Det finns kanske inte så mycket att göra för att skynda på det iofs men min hund fick en hel del rehab, både för själva diskbråcket och för att motverka sekundära problem.
Det beror väl även lite på orsaken till diskbråcket antar jag.

Maria
1

#59 Jo jag har fått ett rörelseprogram av en fysioterapeut.

Jag har även fått rekommendationen och söka fysioterapeut igen men jag avvaktar så här i coronatider och kör mitt gamla program.

/Maria

Lona
0

#60: Låter klokt, i synnerhet som det inte är en akut skada längre.

Maria
0

#61 Precis

/Maria

Maria
0

Jag har blivit helt sjukskriven i 3 månader nu och det var både ledsamt och en lättnad.

/Maria

Pyttelite
0

#63: Så jobbigt - hejjar på att du snart är tillbaks!!

Maria
1

Tack jag hoppas det.

/Maria

Vixxen
0

Vad var det som gjorde att det kändes skönt?

Maria
1

En lättnad över att inte behöva oroa mig om jag har så ont när jag vaknar att jag måste meddela jobbet att jag är hemma.
Jag tycker det är lika illa varje gång och det är så ofta😟

Jag har visserligen högriskskydd och slipper karensdagen men det är känslan bara…

/Maria

Vixxen
0

Okej, förstår känslan!

Maria
0

Himla tur att mobilen finns och man får påminnelse om allt.😀
Jag ska iväg och göra datortomografi på bröstkorgen nu mid 13 tiden.

Jag vet inte riktigt varför det står bröstkorg. Tidigare har det ju varit specificerat lungor?

Himla tur jag fick påminnelsen i alla fall.

Jag har bokat en taxi dit. Det är på Hisingen och jag har så himla svårt att söka på Västtrafiks sida. Helt hopplös sedan de gjorde om den och nu har de dragit in massa linjer och gjort ändringar i juletider så det känns säkrare med taxi.
Så får jag åka kommunalt hem istället då man inte har någon tid att passa.

/Maria

Pyttelite
0

#69: Dessa påminnelser är guld värda.

Lycka till på din undersökning och resan till Hising Island. 😁

Maria
0

Tack. Haha ja det blir ett litet äventyr😀

/Maria

Maria
0

Ser att jag måste sluta skriva ordet "himla" så mycket haha. Skrev det hela tre gånger i inlägg #69.

Himla bra ord i alla fall😀

/Maria

Lona
0

#72: Oh, då kanske det blir en färd i den nya tunneln?
Jag har åtminstone åkt genom Marieholmsmotet och sett den idag. Ganska förvirrade bilister här och var! 😄

Hälsa Djävulsön a k a Hisingen och lycka till med undersökningen!

Vixxen
0

Hoppas allt gick himla bra Maria! 😀

Maria
0

Allt gick bra och jag hittade hem😉 Ingen tunnel utan spårvagn.

/Maria

Pyttelite
0

#75: Tricken är ett säkert transportmedel.

Ha en fin kväll!

Vixxen
0

#75: Himla bra Maria! 👍

Lona
0

#75: Det här är ju helt OT men hur kommer spårvagnarna över älven? Är Göta Älvbron fortfarande trafikerad?

(Jag åkte faktiskt i tunneln idag, är på jourcentralen. Återstår att se om jag hittar hem igen! 😄)

Maria
1

#78 Jag åkte i alla fall en spårvagn så det måste den ju vara haha😀

/Maria