Lever du farligt?
Fler än 15 000 personer drabbas årligen av cancer kopplad till påverkbara livsstilsfaktorer, vilket är nästan 30 procent av samtliga cancerfall.
Det visar en ny studie från Institutet för hälso- och sjukvårdsekonomi (IHE).
Totalt var 28 procent av de svenska cancerfallen 2018 kopplade till levnadsvanor som man kan påverka, enligt studien som forskare vid IHE har gjort på uppdrag av Cancerfonden. Det motsvarar 15 543 personer.
– Många vet att rökning och solning kan orsaka cancer, men kunskapssambanden är svagare när det kommer till andra riskfaktorer, så som övervikt och alkoholkonsumtion.
Det här är första gången någon gjort en sammantagen beräkning för den svenska befolkningen gällande våra levnadsvanor och hur de påverkar canceruppkomsten i Sverige.
Därför är denna rapport så viktig, säger Ulrika Årehed Kågström, Cancerfondens generalsekreterare, i ett pressmeddelande.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/12/3-av-10-cancerfall-kopplade-till-levnadsvanor/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2020-12-08 12:39 av Pyttelite
Jag röker inte men har varit rökare. Jag dricker ingen alkohol längre och jag har några kilos övervikt men inte så mycket utan att jag kan hantera det själv. Jag skyr solen.
Mitt problem med att förebygga är väl att jag rör mig för lite.
/Maria
Mitt problem är snabba kolhydrater. Jag är övertygad om att det gillas av cancer.
#2: Allt gott är syndigt farligt. 😀
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jepp!