Cancer iFokus

Cancer

Etikettbehandlingar
Läst 13662 ggr
Lena1971
3

FEC-kurer

Jag fick FEC-kurer mot min bröstcancer. Behandlingen var på SÖS i Stockholm. Sjuksköterskan på onkologen försökte sätta mig in i vad jag kunde förvänta mig av behandlingen, och vad de inte kunde förutsäga.

Det här är vad han lärde mig om FEC i synnerhet, och cytostatika i allmänhet.

Det finns inget sätt att veta vem som kommer att få svåra bieffekter och vem som får lindriga, men allmänt klarar sig män och äldre människor bättre. Kvinnor och yngre får värre biverkningar.

Av FEC tappar man håret. Har man otur (tur?) och är extra känslig, så kan man tappa naglar också. Ju känsligare du själv är mot kurerna, desto känsligare är cancercellerna också, så det är bara en tillgång att vara känslig.

Man får inte dricka alkohol på tre dagar före behandling, och tre dagar efter. Det är viktigt, för levern tar hand om alkohol och cytostatika en i taget, och alkohol först. Så har du druckit alkhol dröjer det innan cytostatikan tas om hand, och då får du i dig en högre dos än du ska ha.

Immunförsvaret slås ut. I vissa fall kan man få mediciner som stärker immunförsvaret, men annars så gäller försiktighet. Under andra veckan efter en kur, när immunförsvaret är som sämst, ska man undvika folkträngsel, hålla sig borta från sjuklingar, och se upp med smittrisker.

Illamåendet kan slå väldigt olika. En del känner knappt av det, andra kräks i några dar efter varje kur. Lite kan man förutsäga: blir du lätt åksjuk? Får du svåra baksmällor? Har du lätt att bli illamående? Då ligger du sämre till, men det finns inga garantier!

En del jobbar som vanligt under kemoterapin, andra slås ut totalt. Effekterna blir värre för varje kur. Trötthet är en vanlig biverkning.

Minnet påverkas. Återigen, det behöver inte vara så för alla. Men de flesta kan räkna med glömska.

När cytostatikan verkar tar den kål på snabbväxande celler. Det är därför man tappar håret, och det är därför slemhinnorna tar stryk. Huden blir torrare. Därför är peeling inte bra under behandlingen! "Takdropp" är vanligt: Eftersom slemhinnorna inte gör vad de ska försöker kroppen kompensera med fukt i stället. Jag gjorde av med mycket Nozoil.

Man kan få ont i leder, och man kan bli svullen.

Luktsinnet påverkas. En del blir helt överkänsliga mot lukter, och kan knappt åka kommunalt längre för alla odörer. Sjukhuslukten kan också vara väldigt påfrestande.

Aptiten kan påverkas. Dels genom att man kan bli avskräckt från sina favoriträtter om man råkar äta dem för snart inpå en kur, dels kan man få lust på udda saker, eller ren skräpmat.

Eftersom aptit och luktsinne kan ändras, kan vikten det också. De flesta går upp i vikt under cyton, några går ner, ett fåtal står stilla i vikt.

Depression är vanligt. Inte så konstigt med tanke på hur utslagen man kan bli. Det finns mediciner!

De rekommendationer jag fick inför min kemoterapi var:

• Motionera! Konditionen betyder mycket för hur man mår under behandlingen.
  • Håll dygnsrytmen. Inget större problem för den som orkar arbeta som vanligt, men viktigt för den som är sjukskriven heltid. Dagsljus är viktigt för hälsan!
  • Ät det du kan. Lustigt råd kanske, men bättre att du äter det du har aptit på, så att du får i dig något, än att du försöker hålla någon sträng diet.

Hjälp mig gärna fylla på information om vilka biverkningar FEC ger, och vad man kan göra för att hålla sig uppe!

Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Jag kan lägga till en biverkning man får av kortisonet, som man får mot illamåendet. Man kan få utslag, som finnar, i hela hårbotten. Inte roligt! Men helt ofarligt förstås.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Norum]
0

Vad står FEC för?

Lena1971
0

Jag var tvungen att slå upp det: fluorouracil, epirubicin och cyclofosfamid utgör en cellgiftskur, som oftast ges i sex omgångar med tre veckors mellanrum.

Det finns flera olika cellgifter. En del ges ensamma, andra flera på en gång. En del äter man i tablettform, en del ges intravenöst. FEC måste vara den vanligaste kuren vid bröstcancer. Jag vet inte om den används på andra cancerformer också.

Var det ett bra svar?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Norum]
0

Jodå, det duger. haha Det finns så många behandlingar att man inte kan hålla reda på alla..