Cancer iFokus

Cancer

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2164 ggr
AnneN
0

En liten undran

Kommer det även att kunna tas upp Om Cancer hos djur på denna sajt?

Tex juvertumörer är ju väldigt vanligt på både hundar och katter, och även andra typer av tumörer förekommer.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Norum]
0

Visst får djur samma typ av behandling som oss människor?

David
0

Det tycker jag vore väldigt intressant, för precis som #0 skriver börjar cancer hos djur upptäckas mer och mer, i samband med att fler djurägare anlitar veterinärer när hunden/katten blir sjuk.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

AnneN
0

Jag har själv jobbat hos en veterinär och sett en hel del djur som drabbats (mest hund & katt) och även assisterat vid obduktion av en hund där dödsorsaken inte var synlig, men vid obduktionen konstaterade vi snabbt att orsaken var väldigt utspridd cancer.

Juvertumörer är väldigt vanligt på tikar och honkatter för att folk som inte vill att de ska föröka sig ger p-piller/p-spruta och det ökar risken avsevärt för just denna typ av tumörer + en del andra sjukdomar.

_**/Mvh Anne

David
0

För katter (som är det enda djur jag vet så mycket om) så kan man förebygga en stor risk för juvertumör genom att kastrera den relativt tidigt.

// David

AnneN
0

#4 jepp samma med hundar.

Sedan kan ju även hanhundar få prostatacancer (har aldrig sett på katt men är inte omöjligt att det förekommer)

_**/Mvh Anne

Citronmeliss
0

Jag har haft två tikar som drabbats av juvertumörer, min ena fick jag ta bort för lite över ett år sedan!Gråter

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Lena1971
0

Jag måste faktiskt fundera på det. Det har verkligen inte fallit mig in att ta med djur på ett hörn! Men jag kan säkert pratas omkull. Obestämd Ni får gärna ta upp det i den här forumkategorin så länge!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

AnneN
0

#7 hihi vi ska nog lyckas snacka omkull dig Oskyldig

_**/Mvh Anne

Citronmeliss
0

Du får fundera på..så vet vi vart vi ska hålla till med eventuella tankar så länge..Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

David
0

Tror/vet att en väldigt stor skara här inne på iFokus har sällskapsdjur, och att de står väldigt högt i kurs hos oss. Glad

(mitt bidrag till att snacka omkull Lena)

// David

AnneN
0

#10 ja bara på Blandrashundar har vi snart 1000 medlemmar, på hundar är det ännu fler och de andra djursajterna vet jag inte hur det ser ut, men vet att tumörer även tyvärr är väldigt vanligt på våra älskade tamråttor Rynkar på näsan

_**/Mvh Anne

Lena1971
0

Jag ska säga varför jag drar mig för en djurkategori.

För det första så tror jag halva iFokus består av djursajter. Jag vill inte bli översvämmad! Det var inte riktigt det jag hade tänkt mig. Förvånad

För det andra så skulle jag själv dra mig för att gå in och skriva på en sajt där både djur och människor avhandlas. Hur mycket våra djur än betyder för oss så är det skillnad.

Jag kanske tänker fel! Men jag tror det vore bättre att starta Djursjukhus iFokus i så fall.

Hur ser det ut på reumatism, epilepsi, psykologi, har de särskilda kategorier för djur? DavidE, det finns ju hundpsykologer t.ex, är de välkomna till Psykologi? Flört

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

AnneN
0

#12 haha fast hundpsykolog är ett väldigt felaktigt namn på dem eftersom de inte är psykologer utan då är problemhundsutredare ett betydligt korrektare ord för dem Skrattande

Vet inte hur det är med de andra sajterna men på Epilepsi har de iallafall en kategori för djuren, men jag förstår dig.

Fast samtidigt så är ju sjukdomen densamma oavsett om det är en människa eller ett annat djur (människan är också ett djur) som drabbts.

_**/Mvh Anne

Lena1971
0

Människan är ett djur, men alla människor ser det inte så. Jag vill inte skrämma bort någon!

Ni får komma igen när jag fått igång sajten! Då kanske jag bygger ut den lite.  Flört

Eller om det inte blir något drag alls, så kanske jag helt byter inriktning…

Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

AnneN
0

#14 okej, jag förstår hur du tänker

_**/Mvh Anne