Cancer iFokus

Cancer

Etikett: förebygga
Läst 2639 ggr
Lena1971
0

Alkoholens inverkan

Något av det tråkigaste med cancer är att man måste vara måttlig med alkohol om man ska undvika att få det. Alkohol ökar risken för ganska många typer av cancer.

Nu har ju alkoholen en del goda effekter också. Att ta ett glas rödvin varje dag är bra mot hjärt-/kärlsjukdomar.

Tyvärr är det ofta som man måste välja mellan två goda ting. Alkohol eller hälsa!

Den som vill veta mer kan läsa här:
http://web.orionpharma.se/opn/page?id=3015&key=12579&editionkey=12805

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

AnneN
0

En nära släkting till mig som drabbats av cancer fick pga bland annat medecinerna väldigt dålig aptit och åt nästan ingenting alls, hon fick då rådet av sin läkare att dricka 1 glas rött vin om dagen just för att det tydligen ska vara aptitstimulerande.

(OBS! 1 glas, inte mer för vi vill ju inte att folk ska överkonsumera på kuppen)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lena1971
0

Jo, till sist blir det viktigare ATT man äter än VAD man äter.

Själv började jag äta kött under min kemobehandling, och helst i så onyttig form som möjligt. Hamburgare, pizza, korv… Allt annat smakade illa. Rödvin hade kanske gjort susen! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

SusanneStromstedt
0

Man kan må bra av onyttig kost också Kyss

Citronmeliss
0

"Jo, till sist blir det viktigare ATT man äter än VAD man äter"

Så sant som det är sagt!Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Mads
0

Tänk, jag har arbetat på cancerklinik i snart 6 år & har aldrig hört att alkohol skulle vara en orsak eller bidragande orsak till cancersjukdom och undrar då om detta nu stämmer varför inte alla informeras om det och varför vi då inte informerar alla tillfrisknande patienter ? Obestämd

Amor Vincit Omnia

AnneN
0

"Ett kroniskt alkoholintag försämrar kraftfullt såväl det ospecifika som det specifika immunförsvaret. När det gäller denna patientgrupp är det flera faktorer som påverkar immunsystemet på ett negativt sätt: malnutrition, vitaminbrist, svår leverpåverkan och alkoholen i sig. Ett nedsatt immunförsvar kan bidra till att utvecklingen av cancer underlättas."

Citat från http://web.orionpharma.se/opn/page?id=3015&key=12579&editionkey=12805

Som jag tolkar det så är det inte en normal alkoholkunsumtion (tex ett glas vin till maten) som är bidragande orsak utan det är överkonsumtion (missbruk/alkoholism) som gör att immunförsvaret tar stryk och därmed ökar risken för cancer (och andra sjukdomar)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lena1971
0

#5 Välkommen hit Mads!

Den information jag fick inför behandling och så var dels av min onkolog, dels av sjuksköterskan på kemoavdelningen. Och jag fick veta att den som ligger i riskzonen för bröstcancer helst inte ska dricka alls! 

Jag tolkar annars som Anne, att det är måttlighet som gäller för de flesta andra cancerformer!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Mads
0

# 6 Ok, då hänger jag med bättre. Tack Glad

#  7 Tack för välkomnandet ! Det med att de som ligger i riskzonen för bröstcancer och alkohol är ju jätteviktigt att få ut till alla tycker jag. Tänk om det kunde förändra en del om man drabbas eller ej.

Amor Vincit Omnia

Lena1971
0

Ja, vet man att man har bc i släkten, eller om man nu redan haft det själv, då är det väsentlig information! Då vill man nog kunna ta ställning till om man ska avstå från alkohol helt och hållet.

För det är ju så att ett glas rödvin om dan ÄR bra för att förebygga hjärt-/kärlsjukdomar… Och själv har jag mycket av det i släkten, så jag dricker mitt rödvin fortfarande. Tyst 

Det gör definitivt skillnad att få göra det valet själv!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lorita
0

Det måste ju vara väldigt svårt att göra en sådan studie

från #6 "Kronisk alkoholkonsumtion och tobaksrökning är de störsa riskfaktorerna för utveckling av cancer i övre gastrointestinalkanalen och lungorna" och "Eftersom alkohol är ett lösningsmedel kan den påverka och möjliggöra att karcinogena ämnen (framför allt tobaksrök) lättare tas upp från olika cellmembran"

Eftersom många som överkonsumerar alkohol också är rökare, vilket nästen är underförstått i texten, så är det inte alkoholen utan kombinationen som är det som utgör en risk. Jag kan också tänka mig att dricker man farligt mycket så äter man också fel och onyttigt.

Sen är alkohol mycket allt från öl till ren sprit och det måste vara en himla skillnad på vad man dricker för alkohol.

sen är ju aldrig ett missbruk bra

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lena1971
0

Hej Lorita!

Medicinska undersökningar motsäger ofta varandra, så det finns nog goda chanser att forskarna ger andra råd i morgon än de gör idag.

I artikeln står att forskarna har undersökt samband mellan dels c och alkohol, och dels c, alkohol och tobak. På flera andra ställen har jag läst om sambandet mellan alkohol och bc, och då även måttligt bruk av alkohol.

Men det är klart att du har rätt i att den som dricker för mycket knappast tar hand om sin hälsa på andra sätt, vare sej det gäller kost, tobak eller motion. Så missbruk är säkert farligt av flera samverkande orsaker. Obestämd

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lorita
0

Risken är att man skrämmer dom som dricker måttligt men som känner att ett glas vin mitt i veckan är farligt.

Frågan är när går man över gränsen och det blir farligt?

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Lena1971
0

Det jag vet om sunt alkoholbruk är att man hellre ska dricka lite alkohol varje dag än att klämma några flaskor till helgen.

Men så här avslutas artikeln:

Författarna av artikeln dristar sig till konklusionen, att individer med ovan nämnda cancerformer eller är i riskzonen för att utveckla dem, skall undvika regelbunden hög alkoholkonsumtion och begränsa intaget till inte mer än två gånger i veckan i mindre mängder (som mest 20-30 gram för män och 10-20 gram för kvinnor). Intaget bör endast ske tillsammans med föda och starksprit undvikas.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus