Cancer iFokus

Cancer

Etikettfamilj-vänner-berörda
Läst 2514 ggr
Nmaria
0

Vad är värst?

Vad är värst av Blodcancer , Bröstcancer och Livmodershalscancer?

Nmaria
0

Jag vet inte om ja har tagit rättgrupp, men det handar om släkt fast det har jag ju inte skrivit i innehållet

Mads
0

Vadå vad är värst ? Ingen cancersjukdom är ju så vidare rolig att drabbas utav precis.

Amor Vincit Omnia

Nmaria
0

#2 jag menar inte så, jag menar vilken som är svårast att bota..

mongu
0

Det är svårt att svara på vilken som är svårast att bota. Allt beror ju på vilken typ av celler och hur aggressiva dom är.

Det finns olika grader inom de olika sjukdomarna så ingen är den andra lik egentligen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Lena1971
0

Hej Nmaria!

Det är som mongu säger. För en enda person går det inte att svara generellt.

Men en snabbsök på nätet säger att femårsöverlevnaden för blodcancer ligger på mellan 60 & 70%, för bröstcancer över 80%, för livmoderhalscancer 55%.

Om sifforna verkar för låga, så kan man komma ihåg att de flesta som får cancer är gamla. Jag tror att det är så här, att statistiken över femårsöverlevnad inte säger något om vad man dör av. Av de dryga 30% som dör av blodcancer, så kanske det finns trafikolyckor, andra sjukdomar, eller ålderdom.

Har jag fel får någon rätta mig!

Det jag vet är att forskningen går framåt hela tiden, och överlevnaden blir bättre och bättre.

Nmaria, varför frågade du om just de tre formerna av cancer?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Nmaria
0

Tack för svar!

#5 just bröstcancer och livmodershalscancer vet jag bara är ganska "mäktiga" cancerarter, och en släkting till mig har råkat ut för blodcancer och såklart vill jag inget mer än att han ska bli bra!

men bra kunde han tydligen inte bli, de kunde kanske hålla blodcancern i schack. Han är väldigt stark av sig och många av hans släktingar har haft olika cancer, därbland blodcancer och de har klarat sig bra!det kanske ligger i genrerna?!

Lena1971
0

Många sorter av c är ärftliga tyvärr. Fast det kanske motståndskraften är också?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Nmaria
0

#7 jag har tyvärr ingen aning!

men vi får se hur detta går! Tack för alla svar :)

[mia-38]
0

Är tjocktarmscancer ärftligt?

Mads
0

# 9 Kan vara ja.

Amor Vincit Omnia

[mia-38]
0

Ouuupppss….då får man kolla sej extra noga då.

mongu
0

# 6 Blodcancer i sig är indelad i olika grupper. Bl.a. akut och kronisk leukemi sen finns det flera grupper.

Den kroniska är precis som det låter kronisk men brukar gå bra att hålla i schack. För det mesta.

# 9 Det finns olika sorter av tarmcancer. Vet att det är nån tjocktarmscancer som kallas för familjär (?) kommer inte ihåg vad det är mer. Men i alla fall så finns en viss grad av ärftlighet i den. Då brukar familjemedlemmar kallas för coloscopi där man kollar upp tjocktarmen. Det brukar göras med jämna intervaller.

Vet inte om det kan ses på nåt blodprov.

Men läkarna brukar va uppmärksamma på och kolla vilken typ av tarmcancer det är och därifrån avgöra om familjemedlemmar ska kontrolleras.

Jag tycker du ska fråga läkarna om detta. Det är bättre än att gå och oroas.

Sen är det aldrig så kul med dessa undersökningar men samtidigt så handlar det om ens hälsa så då får det gå.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[mia-38]
0

Tack mongu.

Jag gjorde ett sånt coloscopi för ett antal år sedan. Då fanns det inget att anmärka på. Det är ingen skön behandling men för ett gott syfte att upptäcka saker i tid.