Blodprov
Syns inte alla cancerslag i ett blodprov? Jag menar syns det inte i värdet?
På min pappa var alla blodprover bra. Det visade inget fel alls.
Ändå har han cancer!
Nej det syns inte på blodprover endast, då hade vi kunnat ypptäcka cancer mycket lättare hos många fler. Tyvärr krävs mer omfattande undersökningar oftast.
Amor Vincit Omnia
Ahaaa…
Det är ju synd att det inte visar på sånt ja.
Men finns det inget sk vaccin som de håller på att testa för att motverka cancern? Eller har jag hört fel?
Tror inte man kan vaccinera sig mot cancer.. Det finns hundratals om inte tusentals olika sorter, ingen cancer är den andra lik. Kanske att man kan vaccinera mot en särskild sort men inte nåt som biter på allt. Det blir nog för omfattande..
Det är nog så sant Skruttis. Det finns för många variationer.
Man föds faktiskt med cancerceller i sig.. sen beror det på vad som triggar igång dom. Har läst det någonstans men minns inte vart.

# 2 Du har på sätt och vis rätt ang. vaccin. Det finns vaccin som kan ges till flickor för att motverka livmoderhalscancer. Det ska då tas innan de haft sexdebut.
Sen tyvärr så syns inte allt i blodprover.
Att det blir cancer är ju för att cellerna av nån anledning börjar dela sig okontrollerat.
Det är också därför som cancer växer saktare på äldre än på yngre. För all celldelning är långsammare hos äldre.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ja det var kanske det jag tänkte på i vaccin-väg.
De forskar på allehanda vacciner, och målsökande mediciner som ska angripa tumören och inget annat.
Min kompis biologen förklarade för mig att det är flera saker som ska gå fel för att c ska utvecklas. Bl.a ska den mekanism som ser till att celler delar sig stå med gasen i botten, och den som justerar celldöd ska ha bromsen i. Det var ett par mekanismer till inblandade, men jag minns inte.
Han säger iaf att varje dag går något fel i kroppen, men kroppen tar hand om det. Både lugnande och oroande, eller hur?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Tänk vad kroppen är förunderlig. Man begriper inte hur den fungerar. Och det ska man nog inte fatta heller..
Gardasil finns som vaccin för livmoderhalscancer och kan ges till flickor upp till man är 20 år tror jag. Vaccin för andra cancerformer finns inte ännu och är nog svårt att framställa då cancer växer och är så annorlunda från person till person.
Amor Vincit Omnia

Det som indikerar på sjukdom, typ influensa m.m i blodproverna , är om crp:n ligger väldigt högt. I mitt fall kom jag iväg akut då crp:n låg på över 700. Jag tror att 4 - 8 är normalt värde. Har man flunsa kan det ligga på 50. Men de tog ryggmärgsprov för att kunna se vad som var fel.
Det är olika tumörmarkörer för olika typer av cancer man söker i när man tar blodprov, just din typ Susanne visar sig i ett mycket högt crp, feber till och från osv. Tex om en man/kille har testikelcancer så har denne person ett högt värde av HCG som vi kvinnor har högt när vi är gravida.
Amor Vincit Omnia

Och som när min pappa blev sjuk så hade han skyhöga levervärden.
Så det är olika mellan olika cancertyper.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
För ett par år sen, när jag fortfarande var "beroende" av bröstcancerföreningen Amazona, så pratades det om ett enkelt blodprov som skulle kunna påvisa bröstcancer långt innan tumören blir så stor så den syns på mammografi.
Jag har aldrig hört att det faktiskt används. Det är säkert för dyrt.
Visst vore det fantastiskt om liknande blodprov kunde utvecklas för alla cancerformer?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus