Akut leukemi
Detta drabbades min 72-åriga morbror av för snart 8-9 månader sedan.
Hen genomgår cellgifter och är mycket trött och dålig efter denna behandling.
Vid denna form av leukemin så förökar sej de skadade vita blodkropparna fort i benmärgen.
Denna formen är akut livshotande om man inte kommer under behandling snabbt.
Ca 70 barn och 350 vuxna drabbas av detta i Sverige årligen. Ju yngre man är desto större chans har man att överleva.
Min morbror är otrolig som klarat sej så långt som han gjort.
Han har samma envishet som min pappa vilket är tur.
Nån mer här inne som har nån anhörig som drabbats av detta?
Jag känner bara en som drabbats av leukemi, och det var när han var liten pojke. Han gillar inte att prata om det, så jag vet inte mycket mer än så.
Hur länge ska cellgiftsbehandlingen pågå? 8-9 månader låter länge, men det ser förstås olika ut för olika sorters cancer!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Han har fått olika behandlingar. Den första cellgiftsbehandlingen fungerade inte på honom. Och det tog ju ett tag innan det visade sej.
Så testade de en annan som visade sej hjälpa.
Men han kommer ju aldrig att bli frisk igen.
På yngre har jag för mej att de kan få blodet friskt.
Så här står det på Cancerfondens sida:
Under de senaste 20-30 åren har stora framsteg gjorts i behandlingen av leukemi, särskilt hos barn och unga. Av barn med akut lymfatisk leukemi botas i dag mer än 75 procent. Bland vuxna är överlevnaden bättre bland unga än bland äldre.
Det låter som att leukemi kan botas i alla åldrar, fast sannolikheten sjunker med åldern?
Envishet och stark vilja gör säkert mycket för både prognos och livskvalitet! Tur för dig Mia, att sånt verkar gå i släkten! 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus