Cancer iFokus

Cancer

Etikettefteråt
Läst 4277 ggr
Chestnut
4

Följdsjukdomar

Jag har inte bra kontakt med min farmor, inte alls. Men ibland så pratar vi över telefon vilket jag tror betyder mycket för oss båda.

I alla fall, min farmor har haft bröstcancer. Ena bröstet bortopererat. Hon är nog den enda i min släkt som har åkt på cancer.

Efter cancern har hennes kropp kollapsat allt mer och mer. Ledförslitningar, dåliga blodvärden konstant och fibromyalgi. Hon är ganska så ung i mitt tycke (62-63 nånting)..

Hur vanligt är det med diverse följdsjukdomar?

/Amanda

Med vänliga hälsningar
Chess

[mia-38]
0

Jag vet inte hur vanligt det är. Söker lite på nätet men hittar inget.
Ska forsätta leta.

Men det kan säkert uppkomma en del följdsjukdomar då kroppen utsätts för stor påfrestning av behandlingarna.

Lena1971
0

Om farmor har råkat ut för fibromyalgi gissar jag att hon fick cytostatika?

Jag har googlat efter kopplingar mellan fibromyalgi och cellgifter förut utan att hitta något. Men av de jag känner som haft cancer är det påfallande många som fått problem med ledvärk av olika slag, och även fibro. Och den gemensamma nämnaren är cytostatika.

Ofta är det nog svårt att veta vad som kan kopplas till behandling och vad som skulle hänt ändå, särskilt när det går lång tid innan biverkningarna dyker upp.

Vilken tur du har, Amanda, att det bara är en person i din släkt som haft cancer. Då måste risken att du själv drabbas vara liten! Glad

Kram
Lena

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Chestnut
0

#2 Vet inte om hon har fått cytostatika men är mycket möjligt. Angående cancer risken så hoppas jag verkligen att det är´så! Glad 

Tack så mycket för båda svaren!

Med vänliga hälsningar
Chess

Lena1971
0

Jag kom på att jag faktiskt har en sorts följdsjukdom själv.

Under cellgiftsbehandlingen vara jag helt borta, mentalt. Jag fick minnesluckor, och hade jättesvårt att koncentrera mig och lära mig nya saker.

Det blev snabbt bättre så fort behandlingen var över, men fortfarande har jag mycket sämre minne än förut, och en del koncentrationsstörningar dessutom.

Jag har ingen aning om hur vanligt det är.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus