Lök skyddar mot cancer
Enligt Expressen har en forskargrupp konstaterat (ytterligare en gång?) att lök skyddar mot cancer.
Forskarnas rekommendationer är att äta en medelstor lök om dan, gul lök hellre än vit. (Min favaorit, rödlök, nämns inte.)
De följer upp nyheterna med goda recept på lökrätter. Och en inforuta, där man lär sig att lök odlades i Kina för 3000 år sen, och det finns avbildningar av lök i Egyptens pyramider.
I centralasien växer fortfarande vild kepalök, den första löken.
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Kepalök var jag tvungen att slå upp. Ni kanske är mer allmänbildade än mig, men det är vanlig matlök, dvs gul eller röd lök!
Mvh Lena
Idag har jag fått be om ursäkt, lite. Sitter framför datorn med min kompis för att visa min nya sajt, och då påminner han mig om det goda råd jag fick av honom när jag fick cancer.
"Ät mycket lök", sa han. "En lök om dagen ska vara superbra mot cancer!"
"Aldrig!" sa jag. "En lök, det är ju jättemycket? Finns det människor som äter så mycket lök? Går det?"
Nu har jag fått bita i gräset. Uppenbarligen går det! Det rekommenderas ju t.o.m.
Tänk att man ska tro mer på Expressen än på sina vänner. 
Mvh Lena
Tål inte lök dessvärre.
Det är ganska vanligt. Men du är ju vegan, så då får du i dig mycket fytoöstrogener. Det är väldigt effektivt för att förebygga cancer, både för män och för kvinnor!
Mvh Lena
Låter bra det. =)
Jag är allergisk mot stenfrukter också (tomat, paprika, jordgubbar m.m.)
Usch då. Tur att naturen har hittat på så mycket olika frukter och grönsaker så det finns att välja bland! 
Mvh Lena
Mer om lök inne på Matlust! 
Mvh Lena
Lena, om du har lust får du gärna skriva artikeln lite längre och lägga upp den som en artikel i vegan.ifokus.se vore intressant att ha den där. =)
Okej, jag ska se vad jag kan göra! 
Mvh Lena
#9 Tack. =)
Nu finns det en artikel om lök! Du kan ju se om den är intressant. 
Mvh Lena