Prostatacancer och motion
Motion kan förhindra prostatacancer.
Karolinska institutet har gjort en ny undersökning där det visar att fysiskt aktiva män är mindre utsatta för risken än andra.
1997 svarade 45.000 män mellan 45-79 år på en enkät om sin livstil. Forskarna har nu följt upp föratt se hur många utav dessa som har fått prostatacancer.
"- Ju mer dessa män var aktiva, desto mindre risk hade de för att få diagnosen prostatacancer. Det är goda nyheter och intressant ur forskningsperspektiv. Man kan ju faktiskt göra något i förebyggande syfte för att försöka minska risken, säger Alicija Wolk, professor på Karolinska Institutet, till Rapport."
(info hämtat på Blocket.se)
Ännu ett exempel på att motion ÄR bra för kroppen. 
Jag tror som så att allt i lagom mängd är sunt, för mycket av antingen det ena eller det andra blir sällan bra. Att finna en bra balans helt enkelt för att må så bra som möjligt.
Amor Vincit Omnia
Det finns ju folk som tränar för mycket, så att de drar på sig skador, eller får förkylningar varje gång de börjar träna för att de går ut för hårt. I övrigt är väl motion bara nyttigt?
Jag har sett liknande studier på samband mellan bröstcancer och motion. Och då är det mindre risk att drabbas, och mindre risk att få återfall om man håller konditionen uppe med så "lite" som en halvtimmes promenad om dagen. Tränar man mer, så förbättras prognosen ytterligare.
Dags att investera i en regnkappa tror jag, eller förnya årskortet på SATS… 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Män som har ett aktivt jobb förbättrar också sina chanser att klara sig undan prostatacancer.
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus