Godtycklig sjukskrivning?
Visste ni att ju högre lön man har, desto längre sjukskrivning får man?
Jag får intryck av att läkare gör lite som de vill med sjukskrivning av cancerpatienter. Jag har lärt känna många kvinnor med bröstcancer, och när vi pratat sjukskrivning så har det varierat kolossalt, även med jämförbara diagnoser och behandlingar.
Själv har jag haft tur. Jag var heltidssjukskriven inte bara under cyton utan också under strålningen, och sen var det upptrappning under ett års tid. Något annat hade slutat i utbrändhet för min del!
Hur har det fungerat för er, med egen sjukskrivning eller anhörigas eller patienters?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Till viss del tror jag att klasskillnaderna i sjukskrivning beror på egna val. Den som har låg inkomst är antagligen tvungen att gå tillbaka till jobbet tidigare, eftersom de har mindre sjukkassa.
Men det skiljer väldigt mycket från läkare till läkare också. Vissa läkare pressar sina patienter att gå tillbaka till jobbet tidigare än andra. Det är inte alla som förstår att det behövs viss återhämtningstid.
Mvh Lena
Min pappa var ju redan pensionerad när han fick diagnosen. Men jag har hört att läkare eller FK tvingar ut en del som har cancer i arbete. Även att personen verkligen inte mår bra av behandling och allt.
Det tycker jag är grymt!! Det är lätt för läkaren och FK att sitta och säga att man ska jobba. De själva har nog ingen i närheten som har cancer och som vet vad det handlar om.
FK och deras läkare är ett kapitel för sig…
Mvh Lena