Barnmisshandel och cancer
I Vetenskapsradion hade de ett inslag om sambandet mellan barnmisshandel och cancer.
I en enkät fick deltagarna besvara frågor om de växt upp med misshandel, missbruk eller arbetslöshet, och hur de levt som vuxna, och om de fått cancer.
Det visade sig att de som blivit misshandlade som barn löpte 50% högre risk att drabbas av cancer.
Varför vet forskarna inte, eftersom det kan finnas många faktorer som spelar in. Men studien bekräftar tidigare kopplingar mellan barnsmisshandel och kroppsliga sjukdomar.
Tråkiga nyheter, men knappast oförutsedda. Kropp och själ är närmare förenade än man tror!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
På Dagens Medicin finns samma studie. Där står det att sambandet kan bero på att långvarig stress sänker immunförsvaret.
Det påminner om vad min onkolog lärde mig, att depressioner ökar risken för återfall. Depression är ju också en sorts stress? Fysisk och psykisk hälsa sitter ihop.
Mvh Lena
Jag håller med att kropp & själ hör ihop, mår inte själen bra gör inte kroppen det heller. Därför är det ju så viktigt att pyssla om de båda.
Amor Vincit Omnia
Jag håller med Mads. Det är viktigt att ta hand om både kroppen och själen.
Kan myclet väl tänka mej att stress och cancer har ett samband.
Tråkigt att dra upp den här tråden igen, men den bekräftades av en artikel från dn.se.
Fysisk och psykisk misshandel i barndomen påskyndar kroppens åldrande. Tydligen är det telomererna som påverkas av stress, cigarettrök, psykiska problem m.m.
Telomererna ska skydda kromosomerna från mutationer, och när de kortas ner riskerar man att drabbas av åldersrelaterade sjukdomar, som cancer och hjärt-/Kärlsjukdomar.
Mvh Lena
Intressant om telomerer och enzymet telomeras hos Wikipedia:
"Telomeras, som i kroppsceller (med några undantag) normalt är inaktivt, har i vissa tumörer visat sig vara aktiverat och förlänga kromosomerna. Dessa skulle i annat fall kunna minska i längd för varje celldelning tills kromosomändarna till slut blivit så korta att cellen skulle ha svårt att överleva och tumörtillväxten skulle avstanna. På senare år har det börjat bedrivas forskning som har som mål att inaktivera telomeras i tumörceller och därmed få tillväxten att avstanna."
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#5 Det är många små små saker som går fel när man får cancer. Jag förstår att det är svårt att bota.
Å andra sidan är det mycket som ska gå fel i kroppen innan man blir sjuk. Och det är ju på sätt och vis tröstande!
Mvh Lena