Cancer iFokus

Cancer

Etikettbehandlingar
Läst 3074 ggr
[mia-38]
0

Bukskrapningen

Det har ju diskuterats om att min pappa kanske ska göra bukskrapningen i Uppsala.
Men nu visar det sej att röntgenplåtarna från Linköping inte var tillräckliga. De kunde inte utröna om det var nån ide eller inte.
Så nu den 1/12 ska pappa in och opereras för att de ska kolla i genom bukhålan på honom innan.

Så de vet än inte alltså hur de ska göra.

Jag har försökt att hitta info om detta nånstans i Uppsala men kan inte hitta.
Nån som vet på vilket sjukhus detta görs?

Lena1971
0

Så jobbigt för er att inte veta om han får operationen eller inte.

Jag vet ingenting om Uppsalas sjukhus tyvärr. Ni får väl mer information snart ändå?

Stor kram!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[mia-38]
0

Ja kirurgen hade först inte velat operera i Uppsala. Men sen tänkte han efter ett tag. Och då togs beslutet om att gå in och titta hur det ser ut. Sen bedömmer det efter det.
Tycker så synd om pappa. han får gå i genom mycket.

Mads
0

# 2 Vad tråkigt att din pappa ska genomgå så mycket Mia, men samtidigt skönt att de går igenom honom grundligt. Tror det enda sättet att få information är att ringa till sjukhuset som utför ingreppet då det verkar något ovanligt.

Kram

Amor Vincit Omnia

[mia-38]
0

Nu ligger pappa inne. Han ska opereras imorrn och de ska gå in genom ett snitt. Så han får säkert ligga kvar hela veckan verkar det som.

Jag håller med Mads. Det är bra att de ändå gör allt grundligt. Då har han en ännu större chans att leva gott längre.

Lena1971
0

Jag ska skicka din pappa en extra tanke imorgon, Mia.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Mirjami-78
0

Jag håller tummarna Mia att allt går braGlad

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Chestnut
0

Håller tummarna för att det går bra!

Med vänliga hälsningar
Chess

[mia-38]
0

Nu har vi vart hos pappa.

Vi trodde att de skulle kolla bukhinnan på honom..men det handlade om hans tarm nu tydligen. Och de kan inte utföra operationen i Uppsala eftersom hans tjocktarm inte räcker till i sånnafall. Det var cancer utspritt i den.
Kan vart så att själva tumören satt fast i bukhinnan.

De ska ha möte igen om detta..och då ska de väl få reda på detta snurriga…

Men han är orolig att det ska sprida sej ännu mer då de inte kunde ta bort det nu. Och är orolig för att han ska bli sämre.

Gäller nu för oss att peppa honom.

Lena1971
0

Jag förstår hans oro. Orediga besked är nästan värre än negativa. Ska han opereras igen, eller ska de besluta om vidare behandling nu?

Vilken tur ändå att han har sin familj hos sig! Jag hoppas innerligen att ni får tydligare besked så snart som möjligt.

Kram!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[mia-38]
0

Det blir nog ingen mer operation. Men de ska ha möte snart om detta de gjorde i tisdags.
Jag har fallit idag. Det har sjunkt in det han sa om att hur länge ska han hålla?? Vill bara gråta men hinner inte idag då jag har så mycket att fixa.

Han hade så ont igår pappa i magen. Så han fick ligga och äta. Men det är klart när de haft tarmarna ute.
De fixade även till stomin på honom. Tarmen var för kort innan och nu satte de dit på ett annat ställe med en bit tarm ute som det ska vara.
Han hade även fått en kateter insatt. Men det är väl för att de ska se att funktionen fungerar.

Usch..jag är så orolig för min pappa nu. Det kan gå åt vilket håll som helst nu när det var i nästan hela tarmen han hade metastaser.

mongu
0

Mia vad är det för typ av cancer din pappa har? Har ni fått nån klarhet i det?

Kateter tror nog jag mer är satt dels om det var en lång operation. Sen att din pappa pga smärtor kan ha svårt att kissa.

Jobbigt med cancer man känner som man går i nåt töcken tycker jag.

Förstår att du är orolig för din pappa och ledsen. Har du nån som du kan prata med som inte är anhörig? Ofta är det bra att få prata av sig alla dessa tankar och känslor till nån utomstående.

Kram och var rädd om dig!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mirjami-78
0

Mia…ja jag hoppas att han ska ändå piggna till så småningom och att de kan hitta något de kan göra för han….

Vet hur det där käns när man får sådan besked. Glömmer aldrig när min mamma sa att pappa inte skulle överleva. Jag sa bara att ja men om han nu klarar sig ett halår så kankse kan de göra något…Ja men han levd två veckor efter de beskedet, man ville ju liksom inte ta in det hela och trå på att han skulle gå bort.

Håller tummarna här och så får ni vänta och se vad de säger…skickar en stor kram!!

[mia-38]
0

Nu har jag fått lite mer fakta från pappa.

Han har utspridda metastaser i hela tunntarmen. Det var den som de inte kunde ta av eftersom det inte blir 2,5 m kvar annars. Inte tjocktarmen som jag skrev innan.
Så han har alltså den stora i tjocktarmen och många mindre i tunntarmen.
Finns inget mer att göra än att ge cytostatika.

Han ger vissa hintar om att han inte har så lång tid kvar. Som att mamma måste nu öva på att köra sin bil själv.

Det kommer fram mer och mer info om hur det egentligen är ställt. Och mamma och pappa vet mer än vad vi får veta. Jag ser det på pappa att det är illa.

mongu
0

Mia jag kan förstå hur du menar med att du får denna känsla. Men jag hoppas att du inte känner rätt utan att det är bättre än det verkar.

Kan bara skicka dig ett fång med värmande tröstekramar.

Kram

Mongu

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[mia-38]
0

Tack mongu.

Jag hoppas med att jag inte känner rätt. Vill ha kvar vår pappa i många år till.

Lena1971
0

*Kramar om!*

Har smärtorna börjat ge med sig? Som jag minns en stor bukoperation jag gjorde så dröjde det en vecka innan jag ens kunde böja mig. Och smärt påverkar måendet väldigt mycket.

Tror du att föräldrarna försöker bespara er oro?

Usch, jag önskar din pappa all lycka med behandlingen, och jag önskar alla er anhöriga styrka.

Stor kram

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[mia-38]
0

Värken hade släppt en hel del. Men han är stark och envis min pappa..så han visar inte hur ont han har.
Men skänt ändå för honom att komma hem imorrn.

Jag tror det är så att de vill inte att vi ska bli ledsna eller oroliga. Men det blir vi ju när vi märker att de eventuellt undanhåller oss nåt. Och i slutänden så lär vi ju märka om det är mer illa än de velat säga. Så det är lika bra att de säger det nu. Men jag förstår de ändå på ett sätt.

Tack Lena.

Lena1971
0

Man mår alltid bättre när man får komma hem! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[mia-38]
0

Absolut. Han hade frågat en sköterska varför han ska ligga där nu. Hhahahhhaah. Han är ju inte sjuk säger han.
Tur att han har humorn i behåll. Det hjälper till en massa. Skrattande

Mirjami-78
0

Mia…ja de där styrkan gör att de klarar sig längre…Nej jag är inte sjuk, så var det med min pappa med….Han skulle inte vara sjuk och hade inte ont, så var det bara fast han hade nog rejält ont och var verkligen sjuk.

Jag hoppas de talar om för er hur det ligger till för det är alltid bättre att man vet, men jag håller tummarna och skickar en stor kram att det hela ska ordna sig ändå.