Cancer iFokus

Cancer

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 1595 ggr
Lena1971
0

Konst lindrar smärta

Den som har bra konst framför ögonen har mindre ont än den som tittar på dålig konst. Det har [professor Marina de Tommaso](Professor Marina de Tommaso ) kommit fram till.

Haken är förstås att bara den som har ont kan avgöra vad som är bra konst. Den som gillar hötorgskonst får mindre ont av det, den som älskar Andy Warhol blir kanske inte lindrad av Rembrandt. Här gäller inget annat än personligt tycke och smak!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Jag tror inte det går att hitta något enda konstverk i världen som alla tycker om. Men vissa konstnärer går hem hos fler än andra. Här är några av mina favoriter som råkar vara populära:

Carl Larsson 
Rembrandt
Pablo Picasso
Michelangelo Buonarroti

Sajten om Michelangelo har vacker renässansmusik i bakgrunden också. Jag är övertygad om att musik också lindrar smärta!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

SusanneStromstedt
0

He he he, jag brukade ligga och titta på min supersnygga manliga sjuksköterska Flört Det mådde jag gott av :)

Lena1971
0

Naturen är en duktig konstnär hon också! Skrattande

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Citronmeliss
0

Ja, naturens olika konstverk är otroliga!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Mads
0

På kliniken där jag jobbar hade vi en tävling där alla fick ta vackra foto och sen sattes det upp en utställning där personal som patienter och närstående fick rösta fram favoriterna som sedan sattes upp på salarna. Jättefint blev det.

Amor Vincit Omnia

Lena1971
0

Det var ju ett demokratiskt sätt att välja konst! På en cancerklinik, eller ett sjukhus, är det ju rätt viktigt att så många som möjligt tycker om konsten. Inte bara för att den ska fungera som smärtstillande: sjukhusmiljön kan vara så hemsk att hamna i, man kan behöva distraktion.

Fick du med någon bild?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Mads
0

# 6 Ja, det blev jättebra. Nej, jag var inte med och tog foton.

Amor Vincit Omnia

Lena1971
0

Humor borde också lindra smärta, eller hur?

Så konst och humor i kombination borde vara oslagbart?

Tipsar vidare om Jesper Waldersten. Bilden på förstasidan heter Groda.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Ulla
0

Häftig! Men det tog ett tag innan jag kom vidare på sidan.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Lena1971
0

He he he he…

Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus