Cancer iFokus

Cancer

Etikett: nyheter-forskning
Läst 4573 ggr
Lena1971
0

Hormoner och livslängd

Jag läste i DN idag om hur hormoner påverkar livslängden. Det handlade om kvinnor i artikeln, men jag misstänbker att det gäller män i lika stor grad.

Kvinnor som äter hormoner i övergångsåldern har större risk att drabbas av bröstcancer. Men som grupp lever de längre och håller sig friskare än de kvinnor som inte tar hormontillskott.

Efter att östrogenlarmet gått och svenska kvinnor slutat äta (cancerframkallande) hormoner har medellivslängden slutat stiga i samma takt som förut. För män fortsätter den förväntade livslängden att stiga.

Tillskott av hormoner har många fördelar, enligt artikelförfattaren, med dr Carolina Kockum Lybeck. Bl.a sjunker risken att drabbas av diabetes, demens, Parkinsons, artros, depressioner…

Minskade övergångsbesvär leder dessutom till bättre livskvalitet.

Så det finns anledningar att ifrågasätta rädslan för östrogen.

Och kanske att läsa vidare om fytoöstrogener?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Det besvärliga är att ny forskning motsäger gammal hela tiden. Jag blev frälst  *Oskyldig*  efter en föreläsning med Jan-Åke Gustafsson, när han berättade om sin forskning kring fytoöstrogener, och hur de påverkar oss jämfört med kroppens egna östrogener.

Tyvärr verkar det som att all sorts östrogen är farlig när man väl haft en östrogenberoende cancer.

Men för den som vill förebygga cancer, och leva länge dessutom, så är nog vegetariska dagar varje vecka en god idé.

Och FN rekommenderar en köttfri dag varje vecka för miljöns skull, så det finns globala fördelar också! Glad

Är det någon mer än jag som tror på kost som en väg till bättre hälsa?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Ulla
0

Det är väl bevisat att rätt kost ger bättre hälsa? På många sätt.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Fridaybrew
0

#2 iom att det operativa ordet är "rätt" kost så kan det därmed aldrig vara fel.

Själv så äter jag inte det som anses som "rätt" kost för svensons dock så funkar den som min "cancer" kost.

Mina favorit frukost är ett par amerikanska sugar glazed donuts med ett två glas whole chocolate milk, som sen toppas av med en burk cola.

Min breakfast for champions är:

En näve piller av smärtstillande o diverse minimum 5 tabletter =) med ett glas kall cola =)

Men detta är ju inte förebyggande utan det är after the fact frukost =)

Så länge man håller sig sund så go for it tycker jag. Sen kanske inte det bästa att följa varende nyck som vetenskapen kommer fram till.

/Fridaybrew

Lena1971
0

Fridaybrew, vet du, doughnuts och Coca Cola, jag vet inte om du får skriva i den här tråden!  Tungan ute 

#2 Jo, Ulla, förstås! Jag tänkte något annat än jag skrev,i vanlig ordning…  

Så här då: Det finns många undersökningar som säger att kost är bra för alla möjliga sjukdomar. Ändå är kostråd ovanliga från läkare. Det är på sin höjd diabetiker och gravt överviktiga människor som får kostråd. Jag har själv inte fått några, och jag frågade två onkologer.

Så jag vet inte hur vedertaget det är, att vissa livsmedel förebygger specifika sjukdomar. Läkare verkar inte vilja prata om det!

Man blir knappast lycklig på att vara vindflöjel för allt man läser, men artikeln i #0 bekräftar vad jag hört förut: vi behöver hormontillskott livet ut, för att hålla leder och slemhinnor och annat i trim. Och samtidigt vill man inte äta de östrogentillskott som visat sig vara cancerframkallande…

Så jag tror på vegetariskt själv. Jag ska försöka låta bli att predika för er andra! Eller är det för sent? Tyst

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Fridaybrew
0

Jag fick en cancerkost matbok typ när jag först påbörjade cg. Lite kortfattat var det byt ut vatten i recept till mjölk, byt ut mjölk i recept till grädde. Iom att kroppen behöver grymt med bränsle under behandling utöver all energi som tumörer "stjäl" från kroppen. Fast som sagt det är after the fact o inte förebyggande =)

/Fridaybrew

Lena1971
0

Du måste ha varit igenom en tuffare kemo än min, fridaybrew. Jag fick råd om att undvika grapefrukt och alkohol, och dricka mycket vätska, inget annat. Men jag åt automatiskt mer energirik kost, och började dessutom äta kött efter dryga 15 år som vegetarian. Skäms Så kan det gå!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

AltaL
0

Tack Lena för all nyttig läsning som du länkar till!

Jag ska äta sojabönor, kål, och grönt té varje dag framöver Glad

Lena1971
0

Eller hur… Och glöm inte lök, broccoli, avokado, tomat, mandel, chili, rågbröd, äpple… Det blir till att vara kreativ med recepten för att få i sig allt varje dag! Tungan uteSkrattande

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus