Cancer iFokus

Cancer

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 6489 ggr
Lena1971
1

Lenas berättelse

Det här är min historia om bröstcancer.

Jag hittade en knöl i bröstet någon gång på sensommar eller tidig höst 2004, och tänkte inte så mycket på det. Kollade nätet och läste att tumörer inte känns. Det gjorde min knöl, den var väldigt öm, så jag blev övertygad om att det var någon mjölkkörtel, någon infektion, något ofarligt.

Så jag gick och drog på det. Knölen blev mindre ibland, och oömmare ibland, men kom tillbaka hela tiden. Jag gick till sist till vårdcentralen, och sen rullade det på.

Efter mammografi och biopsi visade det sig att jag hade en malign tumör, och behövde opereras. De tog en kil från höger bröst, och testade "portvakten", som visade sig smittad. Eftersom portvakten var smittad tog de ytterligare en klase lymfkörtlar.

Efter operationen fick jag veta att jag skulle genomgå en cytostatikabehandling, sex st. FEC-kurer. Det var ingen rolig tid! Illamående i några dar var tredje vecka, dålig aptit, luktöverkänslighet, trötthet, skallig från hjässan till tårna, och med tånaglar som började lossa…

Och så glömskan. Det var nog det värsta. Jag har alltid satt en stolthet i att mitt minne är suveränt, så att bli så dement som jag faktiskt var under kemon och ett bra tag Efteråt, det var hemskt.

Men jag överlevde cyton, och sen var det strålning i ett par månader. För mig var strålningen inte så farlig, eftersom jag lyckligtvis (Hm!) har ganska små bröst.

Det jag har kvar nu är att jag äter Tamoxifen, som jag lyckligtvis inte haft biverkningar av.

Det var ett hemskt besked, att få cancer, och behandlingen var en liten skiva av helvetet. Men jag har en rätt god prognos (90% chans att jag är frisk för gott), och idag mår jag bra. Okej, jag äter Sertralin också, men de hjälper uppenbarligen, för jag håller depressionerna borta.

Den som vill veta mer om min resa är välkommen att fråga!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

AnneN
0

Starkt av dig att berätta om din erfarenhet, håller tummarna för att du ska få vara frisk i fortsättningen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Lena1971
0

Tack Anne!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Norum]
0

Håller med om att det finns roligare besked att få i sitt liv..
Tror att denna sajt kommer att fylla ett behov hos många. Det är inte bara sjukdommen som plågar en, det är alla tankar och frågor också. Sånt som bara snurrar på utan mål.. och som ingen har svar på.

Stephanie
0

Är så hemskt rädd att min mamma ska få något hon med… Jag vet inte om jag är övernojig, men det är ju något man bör vara rädd för hur som helst… Obestämd

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Norum]
0

Rädd och rädd… kommer det så kommer det. Jag är så pass krass att jag förutsätter att jag kommer att få tillbaka sjukdommen, fast i en annan form. Cancer är ju lika vanligt som snuva..

Man kan inte gå omkring och vara rädd, då missar man livet.

SusanneStromstedt
0

Hej! Här är en till som tillfrisknat från cancer

Lena1971
0

#4 Stephanie Är det någon särskild anledning till att du oroar dig för din mamma?

#5 Skruttis Har du haft cancer? Då hoppas jag du håller dig frisk i fortsättningen!

#6 Skönt! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Norum]
0

Jag var sjuk i nästan 2 år.. Fick Methrotrexat i 1 år.. Så sammanlagt blev det ca 35-40 liter cellgifter. Så jag har gjort mitt i den avdelningen känns det som.

Lena1971
0

Åh fy sjutton… Ja, det har du verkligen! Känner du igen min beskrivning av FEC-kurer, eller var det annorlunda för dig?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Norum]
0

För mig var det annat.. Bodde i östersund och hamnade på Karolinska i Sthlm.Min cancer är ovanlig och det är Karolisnak och ett sjukhus i England som forskar om den sorten. Så jag hade lika gärna kunnat hamnai England.

Kroppen tog väldigt mycket stryk av cellgifterna men det får jag leva med.

Lena1971
0

My god… Det har jag aldrig hört talas om förut, att man bara kan få behandling på ett enda sjukhus i landet! Och bara två i Europa?

Cellgifter gör en del skada. För min del har jag klarat mig så lindrigt undan, så det enda jag har kvar av bieffekter är dåligt minne. Det går faktiskt att leva med!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Norum]
0

Min sort drabbar ca 2 kvinnor om året, i hela världen. Så det forskas på 2 ställen om det. Så alla mina provsvar och sånt gick även till London. I slutändan var dom tvungen att operera bort tumören för den kom tillbaka och då sände dom halva den till Engalnd.

Får man min sort hamnar man antingen i England eller på Karolinska, det beror på vilken plats dom har. Så det var jag och en kvinna från Irak som var på KS.

Lena1971
0

Två sjukhus i hela världen alltså. Det är inte utan att jag är lite imponerad.

Jag har hört att vi i Sverige ligger långt framme vad gäller cancerforskning. Den ärftlighetsläkare jag träffade på KS antydde det. Forskning har iaf långa anor på Karolinska!

Vilken tur du hade ändå, att du slapp åka till Irak och få din behandling. Tungan ute

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Norum]
0

Nu blandar du ihop det lite.. Det andra sjukhuset är i London.. Glad

Jag hade tur som klarade mig.. det blev mycket skit i kroppen Efteråt men det får man ju ta. jag fick ju i alla fall lockar i håret och långa ögonfransar! haha

Lena1971
0

Haha, jag försökte vara rolig… Tänkte på irakiskan som fick komma till Stockholm, och hur jobbigt det hade varit att bo i Bagdad ett år.

Fick du lockigt hår! Det fick inte jag… Rynkar på näsan

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Norum]
0

I lagom längd ser jag ut som en permantad pudel.. Jag var ju utan hår så länge, det kanske beror på det?

Stephanie
0

#7 Nej, tack och lov ingen anledning, bara… ja… allmän noja… Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lena1971
0

Tror inte det, jag vet flera som blivit lockiga efter FEC. Men jag fick mer skinn på näsan! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

AltaL
0

Första inlägget här.

Hittade en knöl i bröstet för 3 veckor sedan och ska nu få remiss till mammografi. Jag ser framför mig en tid med väntan på olika besked.

Men liksom du Lena, tänkte jag inte riktigt på cancer när jag hittade min knöl. Men det börjar gå in nu att det KAN vara cancer, har ju en moster vars cancer började i bröstet och sedan spred sig…

Men att läsa att ni är friska känns uppmuntrande och jag är faktiskt inte så orolig som jag vet att andra har varit.

Önskar mig och er andra en skön vår framöver (även om det idag är Vinter med stort V!

Lena1971
0

Ja, snö och blåst och nästan tötemperatur… Ingen rolig kombination, så jag hoppas på kallare väder!

En positiv inställning tror jag är det bästa man kan önska sig här i livet. Särskilt när man blir sjuk! Så jag hoppas att du behåller ditt goda humör, Alta, vad som nu än händer.

Kram! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Mirjami-78
0

Lena….Tack för att du berätta om din sjukdom och sjukdomstid.

Varför får man lockar efter den behandlingen?? Jag hörde även detta från min mamma och pappa då min pappa var sjuk.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Lena1971
0

Pia, jag vet inte varför så många får lockigt hår efter kemon. Onkologer säger att generellt har man bättre hårkvalitet när det växer ut igen. (Fast det har jag inte heller märkt. Obestämd)

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Mirjami-78
0

Ja det där hörde jag med att man kunde få tjockt lockigt hår när min pappa var sjuk….Om jag kommer rätt ihåg så fick han lockigt hår, men det växte aldrig ut till 100%  för han fick ju mera behandling.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool