Cancer iFokus

Cancer

Etikettallmänt-övrigt
Läst 6254 ggr
Ulla
0

Asbest i golvmatta

Jag har en urgammal plastmatta hemma som jag helst skulle vilja byta ut mot nytt golv. Problemet är att den innehåller asbest. Hur gör man för att minska risken att få i sig asbesten, och vad gäller när man vill anlita en hantverkare? Någon som vet?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Lena1971
0

Verkar inte som någon har erfarenhet av såna renoveringar.

Men, är inte det hantverkarnas ansvar? Skäms Kan man inte bara säga att man vill byta golv, tala om att det innehåller asbest och lita på att de vet vad de gör?

Så skulle jag göra… Oskyldig

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Har du kommit fram till något på egen hand, Ulla?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

JILE
0

Hur kan man se/veta att det är asbest? Eller hur fick du veta det kanske jag ska skriva :-)

[mia-38]
0

Be en hantverkare göra detta. De vet hur de ska handskas med asbest.

Kram

Ulla
0

Det blir nog så jag får göra, be en hantverkare. Om jag nu kan få tag på någon.

Tänk om det inte är asbest i mattan? Jag har hört någonstans att det var det i de äldsta plastmattorna, så jag har tagit för givet att det är så. Men som sagt, en hantverkare borde ju veta. Nåja, jag har en sommar att ta reda på mer. Det nya golvet är nästa vinters projekt.

_
_

Halvdansken
0

Vet du hur gammalt golvet är. Googlar man plastgolv + asbest så kan man läsa

"Asbest förbjöds 1976 och hade sin största användningsperiod 1950-1960"

Men det var tydligen ganska vanligt. hade jag ingen aning om, faktiskt. Det kan även finnas i limmet. Pilla inte med det själva, det är stränga krav på hur man gör sig av med sånt material, det ska saneras på särskilt sätt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Jeremina]
0

Asbest i golvmatta, är du säker?

Halvdansken
0

#7. Som sagt - googla. Det var tydligen väldigt vanligt.

Ulla
0

Golvet lades 1975, så då var asbesten alltså på väg bort.

Vi brukar göra det mesta sjäva, men det golvet vågar vi oss inte på utan att vara säkra.

_
_

Halvdansken
0

Om det nu finns asbest i det så får ni faktiskt inte. Det är skithårda regler på såmt. Jag vet inte om man kan kolla det. Prova att elda upp en bit Flört

Märkligt att det kan vara så, när folk gick o jobbade i asbestdamm en gång.  Det är för jäkligt.