Cancer iFokus

Cancer

Etikett: efteråt
Läst 2159 ggr
Lena1971
0

Den läkande tiden

Både under och efter min cancersjukdom träffade jag många andra människor som drabbats av cancer. Flera håller jag kontakten med, av och till.

Nästan alla är friskförklarade idag. Och det är ju bra, men vi som är friska kan delas in i två grupper. Några av oss har lagt sjukdomen bakom oss, och andra tänker nästan dagligen på sin sjukdom. Och jag tror mig ha sett att vilken grupp man hamnat i beror på hur mycket tid man fått till att bearbeta krisen.

Själv hade jag tur. Jag hade en förstående och klok läkare, som gav mig den sjukskrivningstid jag behövde. Jag var sjukskriven helt och hållet i över ett halvår, och sedan trappades arbetet upp till heltid under ett års tid. De av mina vänner som fick lika bra sjukskrivningsvillkor mår bra idag.

Sämre har det gått för dem som blev påhejade (jagade) av arbetsgivare och läkare. De som för snabbt gick tillbaka i arbete verkar ha återkommande sjukskrivningar idag. De talar fortfarande mycket om sin cancersjukdom, och verkar fortfarande oroliga.

Finns det något råd jag skulle vilja ge till den som blir sjuk, så är det att låta tillfrisknandet ta den tid det tar. Alla är inte likadana, en del läker snabbare, kroppsligen eller själsligen. Låt ingen tala om för dig ifall du behöver mer tid eller mindre. Det är bara du som vet!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Karen
0

Ja Lena, precis sa kanner jag.

Varit och traffat onkologen for forsta gangen idag, och han har sjukskrivit mig aret ut!!! Jag kanner att jag kan inte ge skolbarnen nagonting, for cancern snurrar runt alldeles for mycket i mitt huvud. Kanns faktiskt valdigt viktigt att jag far denna tiden till att ''deala'' med denna blip i mitt liv. REsten far vanta.

ska borja med chemo om ett par veckor ''FEC'' sex omgangar, och sedan stralning, framme vid jul da kan jag tro , jinglebells xxxx karen

Lena1971
0

Vad skönt att veta redan från början, att du är sjukskriven så länge!

Hur fungerar sjukskrivning i Storbritannien? Här i Sverige är det så att man får arbeta så mycket man vill, bara man anmäler det till försäkringskassan som arbetad tid. Det utnyttjade jag ganska flitigt från början. Och det har den fördelen att man inte tappar kontakten med kollegor, kunder, elever… eller vilka det nu är man träffar i jobbet!

Lycka till med allt, Karen! Du ska se att det går bra.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Karen
0

Jag tvekar att beratta!! For jag kunde inte tro att det var sa bra har…jag var ju van att sjukkassan drog massor med pengar i Sverige!! Men i hostas nar mamma fick lungemoboli och jag var tvungen att rusa till Sverige,,, jag sa '' ge mig leave utan pay'' … anything .. och sa far jag Full lon!! Och sa ar det nu ocksa i 6 manader, sedan blir det halv tror jag. Helt enormt, och sa fri sjukvard!! Jag ska anda forsoka att halla kontakten med min skola, for den ar runt hornet! Jag bor i en liten by, dar alla kanner alla , and Mrs Teacher vet alla vem hon ar, och vad som ar pa G. Alla vet, och det ar val lika bra det. Jag ar en sadan som pratar mycket iallafall ( har man jobbat som sjukskoterska pa ''male avdelning'' sa ar det inte mycket som far en att falla av )

Tack for uppmuntran, Lena. Konstigt va, Jag kanner att du ar ganska nara mig pa nagot satt!!

Och sa vill jag saga, att sa bra det verkar ga for dig, du far bli min ''star in the dark'' jag maste halla i nagot.

xxx

Karen

Lena1971
0

#3 …ganska nara mig pa nagot satt…

Jag är ju faktiskt bara på andra sidan skärmen! Där sitter jag och lyser för dig… Flört 

Suveräna villkor, verkligen. Och det tror jag betalar sig för din arbetsgivare också. Ju mindre du behöver oroa dig över jobb och pengar, ju mer tid du får till att läka, desto bättre.

Extra stor kram till mrs Teacher! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus