Cancer iFokus

Cancer

Etikettdiagnosticera
Läst 3421 ggr
Alli72
0

Chockbesked!

Har idag fått veta att svärfar har prostatacaner som har spritt sig till skelettet. Han ska akut opereras i morgon.

Vi vet inte hur spritt eller en eventuell behandling. Får förmodligen veta lite mer i morgonens operation. Vi har ingen aning om hur mycket som kommer tas bort(går att ta bort) än att protstan och testiklarna.

Svärfar hade ett inbokat möte hos läkaren idag för att få svar på några prover. Redan innan ultraljudet sa han att med ett värde på över 2000(vet ej riktigt vad det innerbär) så hade det med största sannolikhet spritt sig till skelettet. Ultraljudet bekräftade det men inte hur mycket mer det har spritt sig.

Finns det ngn här inne som har en aning om hur lång tid han kan har kvar. Är det veckor, månader eller 1-2 år?

Är fullt medveten att det är svårt utan att veta spridningens omfattning,  men om någon känner till liknande fall antingen baserat på värdet eller erfarenhet så vore jag väldigt tacksam.

MvH

Alli

Lena1971
0

Hej Alli!

Jag förstår att du är chockad. Med lite tur dyker det upp någon här som kan svara på dina frågor.

Men det finns andra ställen du kan vända dig till så länge. Cancerfonden har ett forum bara om prostatacancer. Det fungerar likadant som iFokus, alla kan läsa men vill man skriva måste man skapa en användare.

prostatacancer.nu finns också en hel del information. Kanske hittar du det du letar efter där!

Önskar att operationen går bra för din svärfar.

Stor kram!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

signemo
0

Jag kan igentligen inte svara på frågan.

Men min farfar hade de i många många år. Han blev 99 år.

Min morbror har det nu. Han har haft det i några år. Han är 74 år.

Det bästa är att höra med läkare sen finns det ett forum för män med cancer. Jag kommer bara inte på vad det heter.

Hoppas det gått bra och att Ni fått svar på era frågor.

Kram

Var rädda om varandra

Alli72
0

Vi har inte fått så mycket mer information. Han skulle ha gjort magnetrönten idag men det blir i morgon i stället då han var lite väl dålig.

Tyvärr sa läkaren som var med under operationen att det inte alls såg bra ut. I sämsta fall några månader och i absolut bästa fall 1-2 år. Vi får vet mer under veckan.

Läkaren sa även att han ska få allt som kan underlätta för honom. Både medicin, hjälp(vård) och boende(vart han vill bo). Svärmor kommer även bli sjukskriven.

Jag tolkar det som om han har mindre än ett år kvar. Hoppas jag har fel!

Lena1971
0

Håller tummarna för att ni får positiva besked!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
0

När det gäller provsvar kan man ibland bli gladast för de negativa…

Men jag hoppas givetvis att han kommer att ha det så bra som möjligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lena1971
0

Hur är det med svärfar, Alli? Vet ni mer?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus