Cellförändring i bröstet?
Hej,
jag har precis fått veta att jag har lättare (tror jag att de sa) cellförändring i ena bröstet, och att de vill operera bort just de bitarna. Från början sa de att det var förkalkningar, men efter provtagning fann de cellförändringarna.
Jag har förstått det som att det inte automatiskt betyder att man får cancer, utan att det snarare är vanligare att cellförändringarna är ofarliga. men jag tar mig ändå friheten att skriva på den här sajten, för jag vet ju inte vad det är, eller hur det kan bli.
Jag undrar helt enkelt om någon har haft erfarenhet av detta, vad cellförändringar egentligen är på en "farlighetsskala" (hoppas ni förstår vad jag menar), vad som hände sen… efterbehandling eller inte? Hur lång tid tog det att återhämta sig? Har man opererat men det har kommit tillbaka o kanske förvärrats?
Jag är väl tyvärr en person som gärna målar upp värsta scenariot, och de som har haft långt värre sjukdomar tycker kanske att jag är tramsig, men jag måste fråga. Det är mycket annat inte så positivt som händer just nu i mitt liv, och då är det ju typiskt att detta kommer som grädde på moset.
Jag ska träffa läkare på tisdag, men kan inte riktigt vänta till dess.
Tack i alla fall på förhand!
Hej och välkommen!
Med lite tur kanske Mads eller Mongu eller någon annan klok människa tittar in och läser det här. Då kan du få lite bättre svar än vad jag hittat. Det här läste jag iaf på doktorn.com:
Ofarliga förändringar i brösten: Fibroadenom är förhårdnader av bindväv, uppstår ofta vid hormonförändringar. Vanligast hos kvinnor som fortfarande menstruerar. De kan vara ömma och hårda men är godartade.
Cystor är vätskefyllda blåsor som ofta uppträder hos kvinnor efter klimakteriet. De bör undersökas av läkare.Vätskan sugs och analyseras i mikroskop. Majoriteten av alla cystor är ofarliga.
"Förkalkningar" består av en ansamling celler där kalk lagrats in. De är ibland svåra att skilja från små tumörer på röntgenbilden. Cellförändringarna kan i vissa fall vara ett förstadium till cancer men är oftast ofarliga.
För säkerhets skull brukar läkaren rekommendera att man tar bort den lilla bit av bröstet där cellförändringen sitter. I dag är kirurgerna så skickliga och att bröstets utseende inte förändras nämnvärt.
Det är påfrestande att vänta på svar, tyvärr. Man hinner tänka mycket i väntan på läkarbesök och provsvar.
Men jag tycker det låter väldigt positivt att det "bara" är cellförändringar. När det går illa är det nästan alltid för att tumörer upptäcktes för sent. Så jag tror inte du behöver oroa dig!
Ett tips inför läkarbesöket på tisdag är att du skriver ner alla frågor du har, så du inte glömmer bort något. Och ta gärna med någon som moraliskt stöd.
Kram!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Tack så jättemycket för ditt svar!
Jo, jag försöker intala mig att det inte är någon fara och att det är bra att det upptäcktes så här tidigt, men som du säger är det påfrestande att vänta på besök och innan man vet vad som händer sedan. Läkaren som ringde hem och berättade var den som tog proven, och hon kunde inte säga så mycket om själva ingreppet och de detaljerna.
Min mamma opererade bort några förkalkningar för tjugo år sedan, men jag vet inte om de hade några cellförändringar eller inte (och just nu är hon på semester så jag får vänta med att fråga till hon kommer hem). I alla fall har hon ju inte fått ngt liknande efter det, så det är det hoppet jag klamrar mig fast vid.
Tack igen!

Hoppas det har gått bra för dig idag!
Min mamma fick precis som du cellförändringar som sen visade sig vara cancer-celler. Men hon opererade bort dom och har varit frisk sen dess. Det här var två år sen.
Som sagt, hoppas verkligen det har gått bra för dig.
Tack!
Ja, vad ska man säga hur dt gick… förstadium till cancer, vilket jag förstår är samma som cellförändringar, men låter värre. Så det upptcäktes tidigt, vilket är bra.
Dåliga var att de måste operera bort hela bröstet. Cellförändringarna är utspridda på ett område av fem cm, och det var nästan omöjligt för dem att plocka bort dessa var för sig utan att fullständigt förstöra bröstets utseende, dessutom vill de ju ha säkerhetsmarginal.
Så jag känner mig chockad, rädd, bedövad, samtidigt som jag är glad att det upptäcktes nu. Operation är inte satt förrän 15 juni, antar att det är bra, betyder kanske att det inte är akut.
Men nu har jag plötslgit börjat känna jättemycket i bröstet, vilket jag inte gjorde innan, så det är säkert psykiskt. Ska dessutom ha mens nästa vecka, så det kanske spelar in.
De sa i alla fall att om de inte hittade något vid operationen skulle jag inte behöva strålbehandlas.
Typiskt att det här händer, ligger i skilsmässa o ska flytta i juli. Kunde det komma mer lägligt? *ironisk*
Nu måste jag vila mig, gick inte till jobbet idag, orkade inte helt enkelt.

#4 Fasen då, verkligen ingen bra tajming. Men som du själv skriver, bra att det upptäcktes nu. Även om det låter hårt så är det som det är nu, bara att försöka ta en dag och en händelse i taget. Försök att inte låta det dra ner dig allt för mycket utan håll fast vid din positivitet.
Ta hand om dig, verkligen.
#4 Jag känner starkt med dig! Det är svårt att få ett sånt besked, jag tycker du gjorde rätt att stanna hemma i dag. Det är en jobbig tid när man går och väntar på operation. Och det väcker en hel del nya tankar.
Jag har själv opererats för bröstcancer för 2 veckor sedan. De tog bort en del av bröstet.
Sköt om dig! Kram
#4 Åh, allt på en gång!
Har du erbjudits en rekonstruktion, när de nu tar hela bröstet? Jag vet inget om reglerna kring det, men jag vet att om man väljer rekonstruktion kan man i bästa fall få en redan när de gör mastektomin.
Det kanske inte är en prioritering för dig just nu.
Vilken tur du har ändå, mitt upp i allt, att det upptäcktes så tidigt! Det är verkligen positivt.
Ta god hand om dig!
Kram
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
#7, lite sent svar, men…
jo jag erbjuds rekonstruktion men jag lutar åt att jag i alla fall inte gör det på en gång. Det blir liksom lite väl mycket av det "goda"…!
Sedan är jag inne på att göra den då de tar från magen, men eftersom jag har gjort ett kejsarsnitt är det inte säkert att det går.
Men i vilket fall som helst tror jag inte att jag gör något direkt. Som du skriver, är inte ngn prioritering just nu…
Tack och kram tillbaka!