Cancer iFokus

Cancer

Etikett: familj-vänner-berörda
Läst 2064 ggr
Lena1971
0

Sorg lindras med massage

På Karolinska Institutet gjordes en liten studie om hur massage påverkade sorgarbetet.

18 personer som förlorat en nära anhörig i cancer fick hand- och fotmassage en gång i veckan i åtta veckor. Efter studiens slut sa 17 av dem att de mådde bättre. Den artonde hade förlorat ytterligare en anhörig under tiden.

Forskaren och sjuksköterskan Berit Seiger Cronfalk säger att effekten av massage är dubbel. Dels får man ett andrum under behandlingen. Dels utlöser beröring oxytocin i kroppen. Oxytocin brukar beskrivas som lugn-och-ro-hormonet.

Källa Expressen

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Det finns en underbar artikel om beröring inne på psykologisajten. I den beskriver kerstinjo beröringens effekter på kropp och själ.

Läs den!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Ännu mer om beröring pådn.se 

Eller vet ni tillräckligt mycket nu? Tungan ute

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

korseett
0

ja beröring är verkligen bra vid Sorg och även andra problem man har.

Lena1971
0

Jag undrar om människor i mindre hämmade kulturer mår bättre? Hämtar man sig fortare från Sorg i Indien än i Japan? Är det färre depressioner i Grekland än här?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

korseett
0

ja bara det att tillåtas sörja offentligt. Många kulturer har ju gråterskor tex. Jag tror att den svenska kulturen har tappat hur man gör och är när man är i Sorg eller befinner sig bredvid

Lena1971
0

Jag tror du har rätt. Och det är illa inte bara för den som är i Sorg, utan för den som hjälplöst ser på och inte vet hur de ska bete sig. En kram kan betyda mer än mna tror!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Fridaybrew
0

Appropå berörings effekter.

Jag har gjort väldigt många gastroskopi (man går ner med slang med kamera via munnen ner i magen och slangen är grov som finger ungefär), slutade räkna efter 15 st och det var många år sen. Man ligger där vaken och det är klart otrevligt med en slang i halsen kan jag tala om =) Första gångerna var jag så nyfiken på monitorn att allt gick hyfsat bra och smidigt, men sen blev det värre för varje gång.

Tills en sjuksköterska bara la sin hand på min rygg (man ligger på sidan med knäna smått böjda) och började klappa/smeka ryggen vilket hade en oerhört lindrande och lugnande effekt på mig personligen. Dock blev inte allt frid o fröjd för det men allt blev mindre dåligt om man säger så, tack vara närkontakten man kände via handen och omtanken. Så numera ber jag faktiskt om det innan att de rör min rygg samtidigt. Plus att jag numera får lugnande precsis innan så man däckar bort rätt snabbt.

doktor -Räkna ner från 10

Jag- 10, 9 , 8….sjjjjjjj  *poff* borta  =)))))

Tips är att inte röra sig när man får den sprutan. En gång var det en riktigt snygg tjej till sjuksköterska eller vad hon nnu var men hon var ensam med mig inne i rummet innan så vi kallpratade iaf fick bra kontakt för att vara kallprat =) Sen kom hela gänget in och jag fick lugnande sprutan men jag fortsatte "spana" på mitt ögongodis (man lever ju bara en gång) och hon befann sig på andra sidan av sängen än doktorn som jag var vänd mot. Därför var jag tvungen att diskret vända huvudet för att se tjejen, vilket ledde till att precis som jag såg henne såg jag henne flyga upp i taket…… sprutan hade slagit till snabbt som vanligt och jag hade inte bara vridit huvudet utan jag hade typ halvt vänt mig och föll av britsen helt enkelt, dock såg doktorn det och de andra sköterskorna så jag hade tre personer som fångade mina kläder och räddade mig. Jag var helt av britsen med kroppen så det var verkligen tur för mig att de var så kvicka =)

Så ligg ner när de ger sprutan helt enkelt och spana inte bakom ryggen =)

/Fridaybrew

Lena1971
0

Haha, det är goda råd du delar med dig av, Fridaybrew! Flört 

Ditt inlägg får mig att undra vad man lär sig om beröring under sjukvårdsutbildningen. Är inte läkare och sköterskor av olika slag mindre "rädda" för beröring? Jag har en känsla av att de ofta lägger en hand på armen eller så, innan man ska upp på britsen eller vad som nu händer.

Kanske bara inbillning.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus