Ärftligheten?
Jag är en del frågande till det med ärftlighet och sjukdomar. Tror ni att det är en stor ärftlighet bakom just cancer?
Jag tror att när det gäller rökning och alkohol så kan det många gånger vara mer anledning till cancer än just ärftligheten.
Varför jag skriver just om rökning och alkohol är att min morföräldrar både rökte och drack en hel del och morfar fick lungcancer och mormor strupcancer.
Så jag varken röker eller dricker då det alltid talats om just ärftligheten.
Min mamma är frisk och av hennes 3 bröder har bara en fått cancer och då prostatacancer.
Vad jag vet påverkar inte olika sorters cancer varandra. Om en förälder haft njurcancer så blir inte risken för prostatacancer större, eller vice versa.
Miljön spelar stor roll. Titta bara på de byggjobbare som exponerades för asbest på 60-talet. Eller rökare, eller alkoholmissbrukare. Man kan få cancer utan defekta gener.
Man kan dessutom påverka sin ärftlighet rätt rejält, både positivt och negativt. Kost och motion spelar in. Alkohol och rökning har negativ effekt, trauman likaså.
Hur ärftligheten ser ut för just lung- och strupcancer vet jag inte, kanske någon annan vet mer?
Jag tycker hur som helst alltid att det är ett klokt och beundransvärt beslut att avstå från nikotin och alkohol. 
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus

En kollega på jobb dog i lungcancer, och hon mer eller mindre visste att hon skulle göra det. Hennes mamma, moster och syster hade dött i samma sjukdom, så den var definitivt ärftlig.
Jodå, hon gick på kontroller, men den fick henne ändå.
Min pappa dog i magcancer och när min mamma fick livmodercancer ringde jag cancerupplysningen för jag var också bekymrad över det där med ärftlighet. Men de sa - precis som Lena - att det var tråkigt att båda mina föräldrar fått cancer, men det har inget med ärftlighet att göra iom att det var två helt olika typer.
Mamma blev förresten frisk. Om ni undrar.
Hatar cancer och älskar vårlökar.