Cancer iFokus

Cancer

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2288 ggr
Lena1971
0

Nationellt journalregister

Det här uppropet för en namninsamling kommer från Sara. Jag lägger ut det här. /Lena

Efter de här veckorna som min mamma har varit akut sjuk, hon dog i fredags, så har jag verkligen förstått innebörden i vårdinrättningarnas journalföring.

Sjukhusen har ingen aning om vad deras patient har för bakgrundshistoria när de kommer akut in. De har heller ingen möjlighet att kontrollera den eftersom patienten själv måste godkänna att exempelvis vårdcentralen får skicka journalen till sjukhuset. Samma är mellan sjukhusen eller mellan vårdcentraler.

Jag har därför startat en namninsamling för att trycka på i regeringen om att ett nationellt journalregister borde införas i Sverige. Detta är helt klart något som måste tas i regeringsnivå.

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=4275

Mvh Sara

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Chestnut
0

Har skrivit under Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

Lena1971
0

Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Muszimba
0

Har skrivit under. Tycker att det är otroligt viktigt.

Lena1971
0

Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Jag vet inte hur det går med namninsamlingen, men den pågår iaf fortfarande.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Jeremina]
0

Jag såg det här nu och har skrivit under.

Lena1971
0

Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

korseett
0

har också skrivit under

Loet_old
0

Har skrivit under.

Halvdansken
0

Det är ett rent helsike det där. Precis samma problem i Danmark, det ena sjukhuset vet inte vad det andra sysslar med och man får fylla i samma blanketter, ta samma blodprover och berätta samma historia varje gång man blir flyttad runt.

Eftersom jag jobbar på en IT-firma som har många uppdrag inom den offentliga sektorn i Danmark så tog jag upp frågan en gång. Tydligen finns intresset, men det kostar multum att samordna journaler /system och det tar många år att få det på plats. Så det är en fråga om hur man fördelar skattepengarna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

korseett
0

Landstinget i Värmland verkar ha börjat med att samköra för jag för ett tag sedan reda på att de kunde kolla upp vad andra vårdcentraler och sjukhus skrivit.

David
0

Många landsting har ett sammanhållet journalsystem (inom landstinget) dock är oftast psykiatrin undantagen.

Det finns ett projekt (som dessvärre blivit utdraget) om ett nationellt patientdataregister. Det man måste tänka på är att väga både för- mot nackdelar.

I det här fallet skulle fördelarna absolut varit övervägande, men det kanske inte helt ok att en sjuksköterska i Malmö kan logga in och se status på en patient i Kiruna. Alltså måste säkerheten arbetets upp ordentligt, det ska tillsättas en oberoende myndighet som gör täta stickprovskontroller, myndigheten ska också, som Datainspektionen ser det, inhämta samtycke ifrån SAMTLIGA patienter som ska ingå i det nationella systemet. Likaså ska myndigheten spärra de personer som inte önskar ingå i systemet.

Så arbete kring det hela har pågått i flera år, många landsting har redan sammanhållen journalföring, men det återstår många pusselbitar - på gott och ont.

Jag personligen kommer vara en patient som kommer motsäga mig att ingå i ett nationellt register. Har redan motsatt mig emot ett sammanhållet journalsystem i mitt lokala landsting, endast de behandlande enheternas personal kan logga in, och vid akuta sjukdomsfall kan "akutlösenord" användas.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Lena1971
0

#12 Kloka synpunkter om säkerhet. Säkerheten kommer säkert att förbli ett problem, så en förutsättning för att nationella journalregister ska införas är nog att det är valfritt att vara med, precis som du säger.

Jag tror ändå att fördelarna överväger för de flesta. Saras berättelse om sin mamma, det borde inte hända.  Eller ens Halvdanskens synpunkter om resursslöseri genom samma blodprov och samma blanketter…

Utan samordning krävs betydligt mer från patienten själv. Både att man är ordentligt insatt och kan tala för sig. Det fungerar säkert bra för en del, men knappast för alla.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

David
0

#13. Absolut, det finns stora fördelar med det här. Nu vet jag inte hur det var i Saras fall, om det var inom samma landsting, för då är det extra anmärkningsvärt, eftersom de flesta redan har ett landstingsgemensamt journalsystem.

Hittills har det varit företaget som ligger bakom det nationella sjukvårdsrådgivningsnumret 1177, Inera AB, som haft uppdrag att utreda det nationella journalregistret, men det senaste jag hörde så stötte man på rätt stor patrull ifrån Datainspektionen, och att inhämta godkännande ifrån alla som finns i journalsystemet runt om i Sverige skulle inte fungera i praktiken…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...