Cancer iFokus

Cancer

Etikettbehandlingar
Läst 2289 ggr
[Jeremina]
0

Skillnad?

Jag har en bekant som har bröstcancer som fått cellgifter och nu ska strålas. Hon har tappat håret och sväller i benen. Läkarna tror att hjärtat inte orkar med.

Sedan har jag en svägerska som haft bröstcancer men inte behövde mer än cellgifter och tappade inte håret. Däremot har hon svällt mycket i hela kroppen.

Vadan denna skillnad? Jag vet inte så mycket Om Cancer och frågar här er som vet mer.

ikna
0

Som jag har förstått det, så beror det på vilken sorts cancer man har. Om det är en sort som är klart avgränsad, växer in i närliggande vävnader eller ger fjärrmetastaser.

Lena1971
0

Det enda jag vet är att när man får cellgifter får man kortison mot illamåendet, och det kan göra att man sväller upp i kroppen.

Om svägerskan behöll håret under kemon tror jag hon fick en mildare variant. Såvida hon inte fick en kylhätta under behandlingen? En sån "mössa" som kyler ner hårbotten så att man slipper tappa håret?

Det finns så många olika cellgifter, och man kan reagera så olika på dem. Det är nog bara läkare som kan svara ordentligt på varför.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[Jeremina]
0

Tack för era svar!

Fridaybrew
0

Troligen kortisonet för det gör att personen absorberar vätska och blir svullen. Kylhätta är ingen garanti för att behålla håret men den minimerar risken att tappa håret. I USA verkar det som att dom får isglass för munhygienens skull av just samma anledning för att minimera munskador tillföljd av cellgifter. Tycker det är något som bör göras i sverige också, fast å andra sidan inget som hindrar att man kan betala glassen själv, men det hade varit smidigt med en glassbox på avdelningen.

Får bli lite calippo cola nästa gång helt enkelt *lol*.

En bra dokumentär som handlar om en kvinna osm får bröstcancer och man får följa hennes liv via hennes egna filmdagböcker samt vanligt dokumentärfilmat material. Den varken förskönar eller överdriver åt andra hållet utan den bara är "så här det för mig".

"38 år, reporter, tvåbarnsmamma och sjuk i bröstcancer. Vi följer Ann Murrays kamp mot cancern genom hennes videodagbok.":

http://www.ur.se/play/150703

Kan ju säga att det är enda stället på nätet som jag lyckades hitta dokumentären i sin helhet, kul att tv-avgiften är tillnytta denna ggn =)

Dokumentärens egna hemsida är:

http://www.thebreastcancerdiaries.com/

/Fridaybrew

[Jeremina]
0

#4 Jag såg den på tv och det var mycket bra tycker jag för hon var så ärlig och öppnade sig. Mycket bra dokumentär!