Cancer iFokus

Cancer

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2430 ggr
[Next]
0

Ålder?

Finns det någon speciell ålder för att ha bröstcancer?

Jag är 14 år men har 2 hårda och ömmande knölar på mitt vänstra bröst.

Mamma har snackat med dem på sjukhuset och vi ska få tid.

Men bröstcancer kan man väl inte få när man är 14? Eller? :S

Mamma hade hudcancer förr, så cancer finns ju i generna…

Fridaybrew
0

Hej

Jag var 19 när blev första gången blev sjuk, då hade jag troligen ändå haft känningar av det i flera år. Jag hade borstat bort mina problem med magen som att jag var stressad över att prestera i skolan, vilket kan vara lite sant i högstadiet men i gymnasiet softade jag rakt igenom men hade ändå problem. Gick inte och undersökte mig utan det var först när jag kollapsade och tappade 25% av min kroppsvikt (från 66 kg till 49 kg på 180 cm) på 2-3 veckor i lumpen som allt blev "verkligt".

Tyvärr är ung ålder inte en garanti för att "slippa" cancer.

I din sitts skulle jag uppsöka läkare/ungdomsmottagning eller liknande med dina farhågor. För det mest troliga är att alt är ok, så lika bra att reda ut allt så fort som möjligt för det är inte hälsosamt att oroa sig heller.

Så oroa dig inte för mycket men red ut det snarast, för oavsett så är snabba svar bäst.

Lycka till hoppas det löser sig!

/Fridaybrew

[Next]
0

#1 ok, tack :)

Halvdansken
0

Att dim mamma haft hudcancer spelar ingen roll i detta fallet. Ska cancer vara ärftlig så ska det vara samma sorts cancer, och det ska finnas i flera generationer. Så du behöver inte oroa dig för att det på något sätt "finns cancer i generna".

Hatar cancer och älskar vårlökar.