Cancer iFokus

Cancer

Etikettförebygga
Läst 2891 ggr
Lena1971
0

Halvera cancerrisken

Det har gjorts en studie på kvinnor i Mälarområdet. Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi, har arbetat med studien om vilka faktorer som spelar in för kvinnor som får cancer.

Det kokar ner till fem råd för att halvera cancerrisken:

• motionera
  • håll normal kroppsvikt
  • drick måttligt
  • rök inte
  • ät hälsosam kost

25 000 kvinnor, alla över 50, var med i studien. En motsvarande studie på män är på gång.

Källa dn.se

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Anna-Helga
0

Det är inte alltid det lättaste, men klart bättre än alternativet. Nu ska jag ta mig i kragen igen…

Hoppfull
1

Låter kanske lite enkelt… sedan beror det väl helt på vad man avser med hälsosam kost. Där är man ju ganska oense mellan lägren om vad i kosten som påverkar kroppen negativt eller ej och det lutar allt mer åt att de kostråd vi levt med länge nu har rakt motsatt effekt mot vad de var tänkta att ha.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Lena1971
0

#2 Jag tänkte faktiskt också på det, vad är hälsosamt egentligen? Men grönsaker är väl alla ense om är nyttigt, vad jag vet.  Själv tror jag på frukt också. Det gör visst inte alla. Förvånad 

Det är ju inget nytt egentligen, men professorn som ledde undersökningen var tydligen själv förvånad över i vilken grad alla dessa gamla goda råd faktiskt gjorde skillnad.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Anna-Helga
0

Jag tror ju att vi ska mer back to basic, mer som vi hade det i begynnelsen… Så naturligt som möjligt och så varierat man kan… Då gällde det ju att äta allt möjligt för att kunna bli mätt… Men som sagt det finns ju så många olika teorier om det här så man blir inte riktigt klok på det.

Men äta mindre, det är vad jag ska göra, för det är inte hölsosamt med övervikt! Det är jag övertygad om!

Kram!

Lena1971
0

Och jag håller koll på min alkoholkonsumtion. Tyst De andra goda råden sköter jag hyfsat.

Kram!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Hoppfull
0

Ja jag tror att det handlar väldigt mycket mera om VAD vi äter än hur mycket. Själv har jag alltid varit starkt skeptisk till alla dessa tillsatser man proppar i mat hejvilt, tror att det är väldigt onyttigt.

Sedan är det ganska svårt att hitta bra mat idag, all frukt och alla grönsaker är ju så framforcerade så de innehåller mest bara vatten och så lite kemiska besprutningsrester. Likaså är det med vår säd.

Köttet stressväxer det med och djuren behandlas oerhört illa.

Hur ska vi människor kunna ha en god hälsa när den här typen av råvaror är det som bygger våra kroppar?

Så även jag tror på småskalighet och fin kvalitét, grönsaker som får växa långsamt och mogna i solen, utan stress och konstgödning. Djur som får beta utomhus och sedan slaktas på ett värdigt sätt.

Då tror jag att vi blir friska Glad

Anna-Helga
0

#5 Ja du det är max och knapopt ens en gång om året, så där känner jag ingen oro däremot! Tungan ute

Lena1971
0

#6 Ja, ibland läser man rapporter om hur mycket vitaminer och mineraler det finns i frukt och grönsaker idag jämfört med 50 år sen, och det är läskig läsning. Det gäller att köpa ekologiskt så långt det går. Eller ännu hellre, odla själv.

#7 Det är en snabla tur att man inte har alla laster! Oskyldig

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Hoppfull
0

#8 Precis! Har läst om tester där näringsinnehållet på grönsakerna vi äter räknas som icke tjänlig föda, de är i stort sett bara vatten! Och det betalar vi ganska rejält för i affären.

Försöker oxå handla ekologiskt så långt det finns och plånboken klarar det Glad