Screening för prostatacancer
Jag hörde ett inslag på radio om prostatacancer. Det finns som alla säkert vet ingen allmän screening för svenska män. För oss kvinnor finns ju mammografi för att hitta bröstcancer i tid. Män diagnosticeras vad jag förstår först när deras cancer gett symptom.
Nu har det gjorts ett test på 20 000 män, där några fick göra regelbundna PSA-test, andra inte. I gruppen som gjorde test var dödligheten i prostatacancer hälften så stor som i gruppen som inte testades.
Det ser ut som solklara resultat, men det är ändå inte så enkelt. Prostatacancer är en cancerform som kommer sent i livet och växer till sig långsamt. De flesta män som får prostatacancer lever med den, problemfritt även utan behandling, och dör av andra orsaker.
Behandlingen av cancerformen kan innebära biverkningar som sänker livskvaliteten, bl.a inkontinens och impotens. Men risken för överbehandling verkar inte vara så stor, enligt den nya studien.
Om screening kommer att införas vet jag inte, men nog verkar det troligt?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Det vore väl konstigt om det inte införs?
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Som det låter på den undersökningen, ja, det vore väldigt konstigt!
Jag tror socialstyrelsen har tvekat så länge för att psa-testet är för grovt, och fångar upp män som inte behöver behandling. Men det ser ut som att det är dags nu!
Mvh Lena
Ja men allt som kan fånga upp i tid borde man ju säga ja tack till?! Men det är väl pengar som vanligt… 
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
Ja, oftast är det pengar, tyvärr. Nästan alltid. I just det här fallet tror jag faktiskt på att de inte har tyckt att de hade något tillräckligt bra test.
Så den nya undersökningen är bra, för att den visar att psa-testet är mycket bättre än sitt rykte. Nu borde det kunna gå att få igång en ordentlig screening! Om det inte blir av nu, då tror jag också att det handlar om pengar…
Mvh Lena