Cancer iFokus

Cancer

Etikettförebygga
Läst 3860 ggr
[mia-38]
2

Påverka din cancerrisk

Påverka din cancerrisk

Denna undersökning bedömer din risk att drabbas av cancer. Den ger dej råd om hur du ska förhindra uppkomsten.
Underskökningen kan inte avgöra om du drabbas av cancer eller ej.

Svara på frågorna och ta reda på hur du kan minska risken

[mia-38]
0

Jag testade mej mot tjocktarmscancer.
Och min risk var medel.

Det jag behöver göra är att äta mer grönsaker…gå ner lite i vikt och käka vitaminer.

Lena1971
0

Testet sa ifrån eftersom jag dels inte passerat 40, och dessutom redan fått en cancerdiagnos en gång. Rynkar på näsan

Men jag blev jätteförvånad över råden vid tjocktarmscancer: ät gärna hormonpreparat i övergångsåldern, och ta  acitylsalicylsyra några gånger i veckan. Var inte det ovanliga råd?

Men lär så länge man lever! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Mads
0

# 2 Märkliga råd tycker jag…Obestämd

Amor Vincit Omnia

[mia-38]
0

Man kanske ska ta detta med en nypa salt…fnissFlört

Mads
0

Jag får in & göra testet och se vad jag får för råd Glad

Amor Vincit Omnia

Lena1971
0

Testade bröstcancer som om jag var en odrabbad 40-åring, och risken var mycket över medel. Obestämd Men där "stämde" råden tyckte jag - minska på alkohol, ät ordentligt med frukt och grönsaker, ät inte p-piller.

Tråkigt nog: om jag drar ner på alkoholkonsumtionen är min risk fortfarande mycket över medel! Så då kan jag lika gärna fortsätta dricka ett glas om dan? Oskyldig

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[mia-38]
0

Lena, ett glas om dan ibland gör nog varken till eller från. Skrattande

Och visst kan man tänka på de råd man fick.
Jag behöver gå ner i vikt, jag behöver säkert käka lite vitaminpiller och mer grönsaker.
Så det är inte helt ute och cyklar.

Mads
0

Men att inte dricka för mycket alkohol, äta grönsaker och så tycker jag väl ändå är sunda råd man får om livet i största allmänhet, eller ?

Amor Vincit Omnia

[mia-38]
0

Helt klart Mads. Men kan man förbättra det så är det ändå en bra bit på vägen. Skrattande

Mads
0

Absolut, att leva sunt förbättrar ju chansen att leva frisk från många olika sjukdomar.

Amor Vincit Omnia

Lena1971
0

Frukt och grönsaker är allmänna hälsoråd, det är sant. Men när det gäller alkohol är det olika på olika sjukdomar.

Vill man undvika cancer ska man vara helnykterist. Där gäller tyvärr ingen måttlig konsumtion! Vill man undvika hjärt-/kärlsjukdomar ska man dricka ett glas rödvin om dan., hellre än att vara helnykterist.  

Jag måste testa något annat och se vad de rekommenderar!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

[mia-38]
0

Pappa är helnykterist men fick ändå cancer. Så det där med alkoholen tror jag inte gör så stor skillnad.

Lena1971
0

Rökning ökar Din risk att drabbas av flera olika cancerformer. Fler än bara lungcancer!

• lungcancer

• urinblåsecancer

• njurcancer

• livmoderhalscancer (för kvinnor)

• bukspottskörtelcancer

• läppcancer

• munhållecancer

• tungcancer

• larynxcancer

• cancer i halsen

• magsäckscancer

Okej, jag testade livmoderhalscancer. Där har jag medelrisk trots att jag fyllde i att jag röker upp till 14 cigg om dan. Jag röker varje månad, men inte varje dag, inte ens varje vecka.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

#12 Statistik är bara siffror när man själv blir drabbad. Det handlar bara om sannolikhet.

Det gäller att leva så att man är nöjd med sitt liv. Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Eftersom det är säsong för sånt testade jag min risk för melanom, och fick medelrisk. Inga goda råd dock, bara varma gratulationer till att jag aldrig brände mig allvarligt som barn.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus