Lungcancer
har en fråga…
Min pappa har ju cancer i magen sedan ett år tillbaka.
Har har fått cytostatica under detta året och det har hållt cancern i schack. Pappa har haft ett uppehåll i sin behandling under en eller två månader nu.
Men ska åter börja med det.
Till saken hör nu att pappa är väldigt anfådd så fort han gör något. Han blir trött och andfådd även när han sitter på åkgräsklipparen och måste därefter vila.
De hade vart hos läkaren nu i veckan och de hade sagt att pappa hade vätska i lungsäcken men de skulle inte göra något åt det nu.
Då tänker jag som så att far pappa illa och blir andfådd väldigt lätt…så varför kan de inte tömma????
Någon som vet om just tarmcancer sätter sej på just lungorna efter ett tag?
Jag har hört levern….
Vad jag har hört (från min mor som jobbar med lungcancer) är att vissa har en tendens att få vätska i lungorna till följd av cytostatika.
Hurvida tarmcancer sprider sig till lungorna har jag inget svar på (och mamma är inte i närheten) men kan ta reda på det senare.
Att tömma lungorna på vätska är komplicerat. Dels är det risk för komplikationer, till exempel infektioner eller att man punkterar lungan och dels så kräver ingreppet att man ligger på sjukhus och får lite tappat åt gången. Man kan nämligen inte tömma ut allt på en och samma gång.
Så läkaren har troligtvis bedömt att det är för lite vätska för att vara värt riskerna. Men förstår att det måste vara oerhört jobbigt… 
Kram
Med vänliga hälsningar
Chess
Tack för ditt svar Chestnut.
Är det vätskan i lungorna som gör han anfådd då?
För han kan knappt göra ingenting förräns har blir andfådd och måste vila. Är det då inte bättre att de tömmer ut lite så han kan andas lite normalare? Eller är det så pass komplicerat så att de inte vågar i hans skeende av sin sjukdom?
Jag har många frågor….*L*
Jag har läst mej till att just tarmcancer sprider sej upp i lungorna och till levern.
#2 Om det hade spritt sig till lungorna hade läkaren väl talat om det? Berättar föräldrarna vad som händer för er syskon nu? Jag vet att de försöket skona er förut.
Jag har tyvärr inga svar på dina frågor, utan hoppas att någon av sjuksköterskorna dyker upp, eller att Chestnut fortsätter tanka sin mamma på information. 
Men en kram kan du få:
Kram Mia!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Hej Lena.
Nä det känns som om de undanhåller oss en del än. Därav dessa frågor.
Kram till dej med Lena..
Det kan mycket väl vara vätskan som ger andfåddheten.
Vi förde precis en diskussion om detta hemma, när ska man tömma en patient med nedsatt immunförsvar (till exempel under cyto behandling)?
Jag och mor har inte riktigt enats på denna punkt, hon har sin kliniska erfarenhet och jag har mitt teoretiska bokmalande.
Men vad vi kunde enas om är att påverkar vätska i lungorna patienten så dess livskvalité påverkas kraftigt och man inte befinner sig i ett kritisk stadium gällande grundsjukdomen där en tömning medför stora risker (till exempel om patienten har kraftigt sänkta blodvärden) för främst infektion - då bör man tömma.
Sen är det en viss skillnad på en hemmagående patient och en som ligger inlagd. En hemmagående kanske man drar sig mer för att tömma på grund av att det då innebär att patienten måste läggas in. En redan inlagd patient blir det inte så mycket extra för…
Du får en till kram från mig Mia!
Med vänliga hälsningar
Chess
Hej på er,
Tack för era svar.
Var och besökte pappa på sjukhuset i fredags.
Han var bättre då eftersom de tömt lungsäckarna på nästan 2 liter vätska.
Han var så andfådd så att läkarna bedömde att de var tvungna att tömma.
Det är ingen sörjig vätska som kommer upp utan rent blod, sa pappa.
Sen satte de dit något slags lim som ska motverka att han får tillbaka det. Och då kan han bli liknande influensasjuk med hög feber.
Han ska ligga inne nu ett par dagar till….Sen nästa vecka så ska de börja på nån ny kur med en annan cytostatika….Nån japansk grej som hette nåt med Glädjens Träd. Osäker på namnet med det var nåt med träd.
Funderar då….varför ska de byta nu när den andra fungerade?
Kram till er.
Snabbgooglade lite, och läste att man framställer cytostatika från idegranar, som är fulla av taxaner, ett mycket giftigt ämne. Kanske är det vad din pappa får?
Varför man byter ut något som fungerar vet jag inte. Kanske hoppas läkaren på lindrigare biverkningar? Hoppas någon dyker upp som vet mer.
Kram!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus