Cancer iFokus

Cancer

Etikettbehandlingar
Läst 6024 ggr
Halvdansken
5

Hyperthermia (värmebehandling)

Av en kollega från Tyskland fick jag tipset om Hyper-thermia, dvs värmebehandling av cancer. Det kan ske i samband med strålning och kemo, eller som fristående behandling. Tydligen klarar inte cancerceller värme särskilt bra, utan försvagas, och därmed kan annan behandlig få större effekt.

Jag har inte nån länk på svenska, tyvärr.

Jag har aldrig hört talas om det, är det nån här som har det?

Kollegans svärfar fick detta istället för strålning efter en lunngcanceroperation. Men det var i Tyskland.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lena1971
0

Jag har inte hört talas om det förut. Jag undrar vilka former av cancer det används för.

Jag tycker inte det framgår riktigt i Wikipedias artikel vad fördelarna med värmebehandling är? Biverkningarna ser ut att vara ungefär samma som vid strålning.

Tänker ni fråga läkare om värmebehandling? Om det går att få större effekt av strålning genom att kombinera med hyperthermi är det ju lysande.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
0

Beror på vad resultatet av analysen säger (vi får besked i morron *ryyyys*!!). Men om det blir nödvändigt med efterbehandling, så ska jag höra med dem.

Jag var mer nyfiken på om det var nån som visste nåt. Det kan ju vara olika i Sverige och Danmark.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lena1971
0

Ja, det kan säkert skilja från land till land, även inom västeuropa.

Ska hålla tummarna för er i morn!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Fridaybrew
0

Jag har haft det uppe för diskution för ett par år sen. Finns ett par varianter av samma tankesätt dessutom. Ett är att kroppen tål värme relativt bättre än tumörerna och man värmer den utsatta delen just förbi skillnaden mellan friskvävnad samt tumör tål i temperatur. Dock är det ingen barnlek denna behandling, iaf inte för mig då den skulle omfatta hela levern och om jag minns rätt (var ett bra tag sen samt att jag lyssnar inte så mycket på vad som egentligen sägs) så mår man pyton ett par månader frammåt.

Varianten är att att kväva kroppsdelen som har tumörer även här levern i mitt fall, för tömörerna tål inte lika stort bortfall som frisk vävnad, resultatet är ungefär densamma man mår pyton ett par månader. Som jag förstod det så var det riktigt illa hur man mår. 

Jag tackade nej till behandlingarna just då, för att se hur saker och ting utvecklas än så länge har jag den lyxen att jag kan välja. Tror inigen av dom var mirakelkurer där samtliga tumörer gick under så….. men saker och ting kan ha utvecklats sen dess.

/Fridaybrew

Camillhe
0

Jag vet att det fanns ett alternativt behandlingshem i Sverige för flera år sedan med just värmebehandling för tumörer men som fick stänga för det ansågs inte bevisat.

Jag tror att värme överlag har effekt, men jag kan inte bevisa det vetenskaplig, min mamma som nyss dog i äggstockscancer överlevde 10 år längre än vad dom sa var möjligt och hon reste 4-5 ggr om  året till varma länder och njöt av solen. Nu är inte det att jämföra med värmebehandling, men jag tror personligen att mammas njutande av värme och sol hjälpte till att hålla tumörerna i schack så pass länge.

Lena1971
0

#5 Jag beklagar sorgen, Camillhe. Det är inte lätt att förlora en förälder.

Det skulle inte förvåna mig om det också var din mammas levnadsglädje som hjälpte henne att leva så många år. Att unna sig själv att njuta bara måste vara nyttigt!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus