Leukemi "En sjuk himla resa"
Tänkte dela med mig av en länk till min kompis "resa/or" på resedagboken. Han var en härligt kille som var smart och hade massa ideer och driv. Tyvärr klarade han inte alla sina prövningar men jag hoppas att hans egna ord kan ge en inblick och en ökad förståelse för cancer och de påfrestningar psyke och kropp går igenom.
Han har delat in en del av sina inlägg i: Allmänt, Medicinska Insatser och Reflektioner.
Här kommer hans egna beskrivning av sin resedagbok:
Beskrivning
Jag diagnostierades med ALL, akut lymfatisk leukemi, våren 2000 och behandlades framgångrikt, trodde man, tills julen 2003. Dessvärre fick jag återfall i sjukdomen hösten 2004.
För att för evigt bli befriad från dom opraktiska återfallen i cancern ska jag få en ny benmärg från en amerikansk donator genom att göra en allogen stamcellstransplantation. Det här är historien om den proceduren…
Själva stamcellstransplantationen kan sägas starta med den intensiva förbehandling som går ut på att eliminera den egna märgen genom behandling med strålning och cytostatika.
Förbehandlingen kallas konditionering och är nödvändig för att ta bort de sjuka cellerna i kroppen och för att ta bort det egna immunförsvaret så att de nya stamcellerna inte stöts bort. Schemat för konditioneringen ser ut så här:
*1 April, inskrivning och information
*2-3 April, höga doser Sendoxan (cellgift)
*4-7 April, Helkroppsbestrålning på Radiumhemmet, KI
Efter konditioneringen så kommer jag att vara mycket infektionskänslig och kommer därför att isoleras i ett rum ett tag. Därefter kommer jag att släppas ut och får bo i lägenhet i anslutning till Huddinge sjukhus för efterkontroller. Hur länge det blir vet jag inte, men det kan dröja upp till 3 månader innan jag är tillbaka i Linköping.
Jag får ta emot besökare om dom är friska, så hör gärna av er om ni har vägarna förbi!
---------------------------------------------
Länken:
http://www.resdagboken.se/Web/Apps/Trip/UserTrips.aspx?id=143&epslanguage=sv&uid=50179
/Fridaybrew
Man önskar att det fanns någon rättvisa i världen. Martin/Baccus ger intryck av en modig ung man. Jag önskar att det hade slutat bättre.
Jag beklagar sorgen, Fridaybrew.
Kram!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus