Väntetid
För mig är väntetid det värsta.
Väntan på provsvar, väntan på läkarbesök, väntan på undersökningar, väntan på svaren på dem…
I måndags blev jag akut opererad. Under operationen hittade de en liten förändring på bäckenväggen. Läkarna plockade bort denna förändring och nu väntar vi på svar om vad förändringen är för något.
Labbet tar tre veckor på sig att analysera biopsin.
Förhoppningsvis är det endometrios, *hoppas* på det främst för att det skulle förklara mina besvär men även då alternativet inte är något roligt… Därav skriver jag här inne på cancer.ifokus.
Det är inte första gången cancer har varit uppe på tapeten som alternativ utan snarare tredje. Men första gången blev det relativt snabbt uteslutet och andra gången kunde det avfärdas med efter lite undersökningar.
Nu har de hittat någonting… Nu är det inte bara en möjlig tanke utan nu är det något konkret. Den där saken som satt på min bäckenvägg kan vara en metastas, en primär tumör eller endometrios.
Givetvis är inte endometrios roligt heller men det är åtminstone inte lika hög dödlighet på det…
Jag tror och hoppas att det är endometrios men både i bakhuvudet på mig och mina anhöriga finns den där tanken, tänk om…
Med vänliga hälsningar
Chess
håller tummarna för dig.
Ja det är fruktansvärt jobbigt med all väntan..vill ju ha svar på allt direkt..
Chestnut, hoppas för din skull att det är endometrios. Eller något ännu harmlösare?
Väntetider är stressande. Mitt bästa råd är att du skämmer bort dig så mycket som möjligt tills du får veta. Kosta på dig en massage, lägg dig på soffan och läs en god bok… eller välj en annan distraktion som du mår gott av.
Kram!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus

Märkligt, igår sa min man och jag samma sak. Sen i mars när hans cancer upptäcktes har vi väntat och väntat och väntat. Precis som du säger.
Just nu väntar vi på svar från senaste operationen. Vad var det i en där lymfknutan de pillade bort? Och vad är efterbehandlingen? Och vad betyder det för framtiden?
Eftersom jag är för lat för att googla, vad är "endometrios"?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Tack allihop! 
#3 Endometrios är cystor av livmoderslemhinna som växer utanför livmodern kort förklarat.
Med vänliga hälsningar
Chess
Idag ringde jag till gyn och frågade när jag egentligen ska få komma dit och få reda på vad det är som knasar. Något återbesök är inte planerat förrän vid årsskiftet
.
Efter lite tjat kunde dock sköterskan berätta att biopsin var färdig analyserad och det var inget speciellt med den. Varken endometrios eller någon annan hemskhet.
Med vänliga hälsningar
Chess
De talar inte alltid om ifall de inte kommer fram till något. Man skulle tycka att de ville bespara patienterna oro? 
Hur som helst, tack för de goda nyheterna, Chestnut! Så skönt att det inte var varken endometrios eller tumörer.
Kram!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Det var ju bra nyheter. Men det är ju vansinnigt att msn inte får besked så fort svar kommit. När nu proverna är bra. Vore det knappast så betungande att skicka ett kort brev eller ett mail att allt är ok.Kram
Var rädda om varandra