Bröstcancer?
Jag har ett tag gått och varit orolig över att jag ev har bröstcancer. Men är för rädd för att gå till doktorn för att bli undersökt.
Tänkte att jag först ska fråga här.
När jag klämmer på båda brösten så kännar jag klart och tydligt knölar, dom är inte runda utan knöckliga, vet inte hur jag sa förklara. tycker att den vänstra "knölen" är större än det högra. Vissa perioder så gör dom ont (inte vid mens utan kan komma när som hellst) ibland så smärtar de nå fruktansvärt bara man nuddar.
Jag vet inte riktigt hur bröst ska kännas att klämma på, jag har inte diret gjort de på någon annan så..
En annan sa är att på den vänstra vårtgården har det kommit en utväxt, den har jag haft i kanske 3-4 år, var lite till en början men växte en period ganska fort, i ren panik så försökte jag klippa bort den, det kändes inget först men i mitten så såg det nästan ut som brosk och det gjorde ont och blödde till en förbannelse för att vara så litet sår, det blödde till och från i ett par dagar. Jag ska försöka beskriva hur den ser ut. tänk er först en knöl, så växer det enknöl på knölen, och sen en knöl på den knölen, jag brukar tänka på en förgrenad kaktus.
Jag vet inte om jag oroar mig i onödan. Men borde jag gå och undersöka mina bröst?
Jag vet inte i vilken kategori den ska ligga i, men det är bara att flytta om de är fel..
Ingen kan ju svara på det här. Men är Du orolig så tycker jag Du skall ringa och be att få gjort mammografi eller bli undersökt.
Att gå med oro är inget vidare. Och man kan aldrig fråga för mycket.
Kram
Var rädda om varandra
Måste väl börja med att fråga dig Trustyourheart, varför är du rädd för att gå till läkare?
Som signemo säger, ingen kan säga över nätet vad det är för något. Det kan t.ex vara en inflammation som ger knölar i brösten. Men det är dumt att gå med inflammationer också.
Och skulle det vara tumörer, då ska du in till läkare så snart som det bara går. Ju tidigare cancer upptäcks, desto lättare behandling, och desto bättre prognos.
Blir det lättare om jag ger dig en order? "Gå till läkare! Genast!" 
Det där ska du inte behöva gå med. Sina fina bröst vill man ju vara glad åt?
Gå till läkare, Trustyourheart.
Kram!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus