Borderline tumör
Skulle villja veta något om bordeline tumör min bästa vän har fått en på äggstocken och jag vet så lite om detta.
Läste på Vårdguiden att det kallas så, borderline, för att man inte riktigt vet om det är en tumör som kan utvecklas till äggstockscancer, eller om det är en egen sjukdom
Det verkar iaf som att borderlinetumörer sällan är elakartade och har god prognos.
Man blir ju rädd när man hör ordet tumör, men är den godartad så sprider den sig inte som elakartade tumörer (cancer) gör.
Ska din väninna opereras?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
#1 Min väninna opererades i maj och då tog dom bort en stor cysta som visade sig vara en borderline tumör och så tog dom bort en äggstock,dom ville ta bort livmodern och den andra äggstocken men det gick inte pga sammanväxtningar.Så nu ska hon gå på olika undersökningar så att det inte kommer tillbaka.
Oj, ville de ta båda äggstockarna? Då hamnar man ju i klimakteriet pang bom. Fast nu vet jag förstås inte om din väninna är 15 eller 85. Är man närmare klimakteriet blir chocken mindre.
Jag vet inget mer om borderlinetumör än det jag läste på Vårdguiden, men förhoppningsvis dyker någon upp som vet mer.
Förresten Yokohama, berättar din kompis om du frågar? Många blir faktiskt glada att få frågor och få berätta om sin sjukdom. Det kan vara rent terapeutiskt.
Samtalsterapi med vännerna är riktigt underskattat hos oss i västvärlden.
Kram så länge!
Mvh Lena
#3 Min väninna vill inte att jag pratar om borderline tumören,och hon är så uppe ivarv så jag hinner inte med,Idag när jag ringde henne så skulle hon måla om köket och ut och shoppa och hon ville resa bort det är svårt att hänga med. Men jag har sagt att jag finns där för henne det är bara att ringa ( vi bor 16 mil från varandra) och det vet hon.
Mvh Lena