Sjukdomsvinster
Jag ska inte påstå att det finns fördelar med att bli sjuk, men det finns en del "sjukdomsvinster". Att bli extra ompysslad av anhöriga t.ex. Eller att man unnar sig att äta precis det man har lust med, nyttigt eller ej!
Som kvinna och cancerpatient i Stockholm (och förhoppningsvis resten av landet!) finns det minst två "vinster" som landstinget står för.
Det ena är "Look good, feel good"-träffen. Man träffas ett gäng cytostatikabehandlade kvinnor och får professionella råd om hur man sminkar sig, hur man knyter sjalen snyggt om huvudet mm. Och så får man ett etui fullt med smink med sig hem!
(De ska börja med "Look good, feel good" för män under kemon också, om de inte redan gjort det. Man kan få så mycket problem med hyn under kemon, och det är väl inte roligare för män än för kvinnor? )
Det andra är att man kan få en remiss till Kurorten Mösseberg, för att vila upp sig och rehabilitera sig ett par veckor efter avslutad behandling.
Mösseberg är fantastiskt. Man får äta massor med god och nyttig mat, lära sig hur man ska träna på rätt sätt, man får massage och en del annan lyx. De har pool och ett bra gym, fina sovrum, underbar natur.
Och framför allt har de fantastisk personal!
För den som haft cancer och behöver komma bort ett tag, fundera över Mösseberg!
Har någon erfarenhet av andra bra kurorter, eller andra trevliga sjukdomsvinster, så får ni gärna berätta om det!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Lydiagården i Skåne verkar vara ett liknande ställe som Mössebergs kurort.
Vidarkliniken har jag hört mycket gott om från bekanta som varit där.
På amazonas hemsida finns information om Alfta, för kvinnor som fått bröstcancer.
På CTRF finns en sida med flera tips om rehabställen.

Mvh Lena
Puttar upp det här inlägget om rehabställen för den som tagit sig igenom cancerbehandlingar.
Alla i arbetsför ålder, kvinnor som män, kan få en eller två veckors rehabilitering betald av sitt landsting. Om jag minns rätt är det onkologläkare som remitterar. Och det är en god hjälp för att komma tillbaka till arbetsliv och vardag.
Är det någon mer som kan rekommendera något bra ställe?
Mvh Lena

Oj, det låter ju alldeles fantastiskt. Jag har inte blivit erbjuden något sådant i Uppsala, inte har sagt ett ljud om det. =/
Mvh, Agilis
Jag fick inget erbjudande förrän jag mådde så dåligt så jag kom i kontakt med kurator och psykiater. Men du kan fråga efter det själv!
Måste lägga till att det förstås kan se olika ut från landsting till landsting. I Stockholm brukar det inte vara problem att få rehabvistelser. Det kan säkert se annorlunda ut i andra landsting, tyvärr.
Fråga efter det tycker jag man ska ändå. Det är en så god hjälp tillbaka till arbete så det borde ses som en investering, inte en kostnad.
Mvh Lena

Min mamma var på Lydiagården 2 gånger och hon tyckte det var otroligt bra.