Cancer iFokus

Cancer

Etikettdiagnosticera
Läst 17297 ggr
Grimjaur
25

Malignt melanom, bildbedömning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har så pass mycket kunskap så att han/hon kan göra en bedömning av medföljande bild?

Det sitter på ryggen och är grovt uppskattat 4mm på bredaste stället. Det är inget tidigare födelsemärke vad jag vet om. För ca 4 år sedan så brände jag mig vid ett tillfälle ganska rejält på ryggen/axlarna av solen.

Är det vårdcentralen man går till först eller är det hudmottagningen direkt?

MariaG
0

Jag hade vänt mig till en läkare med den fläcken.

Jag hade en liknande på armen (för ett o ett halvår sen), men min var större … ca 9 mm. Jag gick till vårdcentralen, men läkaren där ville inte ta bort den utan jag fick en remiss till hudkliniken på sjukhuset.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Grimjaur
0

#1 Ok, de har tagit bort den nu då iaf? Inga fortsatta problem?

Efter en mätning nu på morgonen så var den 5x7mm. Ringde till hudmottagningen men de ville att man skulle ta det via vårdcentralen istället så jag fick en tid där imorgon 14:30.

MariaG
0

jag opererade bort den först i november med lokalbedövning. Skickades iväg på analys. I december ringde de o ville att jag skulle komma in. Medelade att det var malignt melanom. Fick öppna såret igen o ta bort runt om för de ville vara säkra att de tagit bort allt. Efter det, nu mer än ett år sen är allt bra. Inte haft några problem. Insjunken med ett ärr är det ju, men huvudsaken är att det är borta.

MariaG
0

#2 Vad sa de på vårdcentralen?

motherangel
0

Jag gick till min vårdcentral i fredags, hade små sår nere vid foten. men hon sa att det inte var någon fara med dom.

Hon frågade även om jag hade några andra "märken" på bena. Då visade jag ett födelse märke vid sidan av knät som såg lite halv skumt ut. fläcken var ca 8-9 mm långt och 5 mm brett med svarta "prickar/fläckar" i.

Hon han titta på den i ca 1 sekund innan hon sa att den måste vi ta bort. ok, tänkte jag, nu får jag väl komma in en annan dag.

Nej då, vi gick raka vägen in till behaldlingsrummet. Ringde min sambo o sa att jag behövde han, är Väldigt rädd för sprutor :)

Så, han kom dit. Jag fick en bedövningsspruta, dom skar bort märket (ganska mycket runt om) och jag fick sy 4 stygn…

Nu väntar jag bara på provsvaren… och om jag ska vara ärlig så är jag ganska orolig….

alla dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet

Lena1971
0

#5 Det var snabba ryck! Hoppas det är något ofarligt, och lättbehandlat.

Kram!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus