Cancer iFokus

Cancer

Etikettbehandlingar
Läst 5978 ggr
[mia-38]
0

Följdsjukdomar

Ofta så dör folk av följdsjukdomar istället för själva cancerformen.

Jag vet att hjärtat kan påverkas mycket av själva cytostatikan.
Pappas hjärta slår nu 10 ggr mer i minuten än vad det ska.

Vilka mer följdsjukdomar känner du till som blir av just cytostatikan eller annan behandling man får när man har cancer?

Maria
0

Man är ju mer mottaglig för infektioner så lunginflammation är ju inte helt ovanligt att man kan råka ut för vilket kan vara förödande om man redan är sjuk och skör.

#0 Hur menar du när du skriver att din pappas hjärta slår 10 ggr mer i timmen? Är det hans puls som har ökat?

Nyfiken…

/Maria

[mia-38]
0

bumbleboo…

Pappas hjärta slår 10 slag mer i minuten än det ska. jag skrev fel innan…inte timmen utan minuten. Ska ändra på det…*L*

Agilis
0

Eftersom man blir nedsatt i immunförsvaret, så alla smittor i princip. Det vanligaste som jag hörde var blodförgiftning, invasiv svampinfektion, olika pneumococc-infektioner som lunginflammation, bihåleinflammation osv. Det är också väldigt vanligt att kroppsegna bakterier som i vanliga fall inte är farliga, får fäste och massförökar sig, det brukar märkas speciellt i mage och tarm.  Leverpåverkan är inte heller helt ovanligt.

Maria
0

Jag tänkte nästan detFlört

Upplever han det som obehagligt?

Själv fick jag en ökad puls för ca. två år sedan. Jag hade 120 i vilopuls och jag tyckte det var hemskt obehagligt. Hjärtat liksom skenade utan att jag kunde kontrollera det med avslappning. Blodtrycket däremot höll sig normalt.

Jag fick medicin och det lugnade ner sig.

Nu kopplar man det till min hjärntumör som sitter på hjärnstammen som styr bl.a blodtryck och puls.

/Maria

[mia-38]
0

Han blir andfådd och det är ju inte kul i sej. Han tycker det är jättejobbigt för han orkar inte göra nånting. Läkaren trodde att hans andfåddhet kunde komma av hjärtat…så han fick piller med sej hem som skulle verka ganska omgående. Men igår sa pappa att det inte var nån skillnad.

Maria
0

Usch vad jobbigt för honomGråter

/Maria

Agilis
0

Jag har också hjärtklappning, men för mig hör det mer ihop med blodvärdet. När det är lågt får jag klappningar. Kanske din pappas transfusionsgräns borde höjas till ett högre värde?