kyfos?!?
hej hej, har i torsdags fått reda på att jag har fått kyfos pga strålningen. kollat lite på nätet och tydligen är det bara 7,2% av alla som får strålbehandling som får en kyfos.
jaja iaf har jag nu förklaringen till den fruktansvärda värken jag har.
så nu undrar jag om det finns någon här inne som kan tala om för mig och ge mig lite förklaringar om den här kyfosen?!?
tacksam för svar
kramarrr
Kyfos har aldrig nämnts förut här, konstigt nog. 7,2 % är ju en rätt hög siffra. Men alla kanske inte drabbas i lika hög grad?
Det jag googlade mig till var att kyfos är samma sak som puckelrygg, och kan behandlas med korsett, sjukgymnastik eller kirurgi. Det där känner du säkert redan till, men det var nytt för mig. Har du erbjudits någon behandling i och med att du fick diagnosen, nadi?
Själv begriper jag inte hur det kan vara en biverkning av strålning, men med lite tur kanske det dyker upp någon bildad människa som har en förklaring.
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Nej jag visste inte om det heller det enda som sen"biverkning" jag fick reda på att jag kan få problem med hjärtat….
Jag har ju klagat på värk på ryggraden sedan jag blev färdigbehandlat i september ifjol, men det var ingen läkare som brydde sig varken på dagvården eller på vårdcentralen, tills min pappa följde med för några veckor sedan. Jag hoppades på att om någon av läkarna har en orolig föräldrar framför sig våga de väl inte att vara lika "slarvig" och bara skyller allt på övervikten.
Det blir väl inte helt samma sak som en puckelrygg utan är mer någon enstaka kot som är klibbig, skadat och någon slags ärrvävnad. Jag hittade en tysk sida där det stod att man kan få en kyfos i samband med strålbehandling vid strålning bla för hodghkins, non hodghkins och bröstcancer.
Sjukgymnasten har jag redan varit till många gånger men han vet inte vad han ska göra med mig för jag inte kan utöva övningarna pga värken, även tens och akupunktur blev utan framgång.
Så idag ringde jag till Umeå så sköterskan där lovade att någon läkare kommer att ringa upp mig som hittoíls inte har skett, men jag har inte gett upp hoppet =)
Tack för svaret iaf Lena
Kram Nadine
Usch, vilka biverkningar du råkade ut för.
Om kyfosen beror på ärrvävnad borde det väl kunna bli bättre? Ärrvävnad mjuknar ju med tiden.
Jag hoppas det går bra med allt!
Kram!
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Jaja bästa sjukdomen dyger inte något…. ;)
Ja vi får se…
Kram på dig också