Cancer iFokus

Cancer

Etikett: hjälp-och-hjälpmedel
Läst 24521 ggr
Jima
36

Omvårdnadstips vid cancersjukdom

Hej!

Jag startar här en tråd för omvårdnadstips vid cancersjukdom. Omvårdnad är sjuksköterskans och undersköterskans område och jag hoppas kunna hjälpa till med råd och tips vid olika cancersjukdomar. Medicinska frågor svarar jag på om det inte ligger utanför min kunskap, då hänvisar jag till en sida med bra information.

Människor som har fått en cancerdiagnos och deras anhöriga har oftast blivit medicinska experter på den aktuella sjukdomen. Och det finns oändligt med medicinsk information på internet. Men kunskapen om hur man klarar av vardagen är inte lika lätt att få. Hur gör jag när personen har tappat aptiten? Du lagar hans älsklingsmat men sen äter han ingenting. Varför luktar personen annorlunda, kan man göra något? Din käraste är ointresserad av allt och vill bara vila. Du fasar för att behöva hjälpa din man på toaletten, eller så vill du hjälpa men får inte. Ska man behöva ha såhär ont? När ska du våga bestämma ÅT den som är sjuk? Din man är sjuk, vägrar hemtjänst men du orkar inte ta hand om honom. Det finns oändligt med frågor. Och det finns faktiskt mycket man kan göra.

Jag har erfarenhet från akutsjukvård och palliativ vård. Jag kommer inte att skriva "hur det brukar vara" eller "hur det brukar gå". Jag vill bara försöka tipsa om "vad man kanske kan prova" utifrån egen erfarenhet och kunskap. Kan jag inte svara själv försöker jag hänvisa till rätt ställe.

MVH

Halvdansken
0

Lukt!!

Min man har (hade?) cancer i munnen, och han stank! Jag märkte det några veckor innan vi fik diagnosen, men alla med dålig andedräkt har ju tack o lov inte cancer, så jag var mest bekymrad över hur jag skulle berätta för honom att han inte luktade gott. Sen fik vi beskedet, och då begrep man ju bättre.

Det blev bättre efter operationen, och under strålningen var det hemskt. Men det försvann inte helt, så jag misstänkte att de inte fått allt. Mycket riktigt upptäckte de en lymfkörtel till som var dålig.

Nu är han "luktfri", men vad är det som stinker? För det gör det. Stinker ruttet, skitäckligt.  

Mitt problem nu är att jag ligger o luktar på hans andedräkt på nätterna. Kommer det tillbaka, eller är det för att han åt lök?  Obestämd

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jima
2

Hej.

Jag blir berörd av din historia. Jag har mött ett par personer som fått sina diagnoser efter att först ha reagerat på en förändrad lukt, hos sig själv eller hos sin make/maka. Och cancer i munhålan kan lukta riktigt illa.

Cancer kan, men behöver inte lukta, vi känner lukten när den kommer i kontakt med luften. Varför cancer luktar tror jag fortfarande inte att man med säkerhet vet. En teori är att våra äggviteämnen förändras när vi är sjuka men att det inte är cancern i sig som luktar. Det vill jag inte förkasta på något sätt men när man stött på synlig cancer, tex bröstcancer som vuxit igenom huden så är det cancerområdet som luktar illa.

Vi vet ju att hundar kan lukta sig till cancer och även skilja på olika sorters cancer. En studie har visat att cancercellerna i sig utsöndrar en viss lukt och att olika cancerformer har olika lukt. Men varifrån lukten kommer tror jag inte man kan säga säkert.

Var cancern sitter tror jag delvis är avgörande för lukten. Cancerceller växer ju in i annan vävnad och dödar de celler där den växer. Den kan också växa som gångar genom kroppen, kallas fistelgångar, som ibland växer in i organ och/eller kommer ut genom huden. Det kan lukta illa och vätska. Man kan också anta att bakterier har lättare att samlas på sådana ställen, och bakterier kan lukta. Det känner man tex om man har halsfluss orsakad av Streptokocker, då luktar man illa i munnen, maten smakar annorlunda etc.

Min upplevelse är att cancerceller i sig luktar, vid strålbehandling dödas ju cancerceller och precis som du säger, tror jag att man då kan lukta mer. Jag tror också att de friska cellernas död i kroppen kan lukta, precis som en avliden person luktar på ett speciellt sätt. Cancer skapar ju också ett försvar i kroppen med tex temperaturvariationer som ger svettning och ytterligare utsöndring av kroppsvätskor, då måste man vara helt ren på huden för att inte lukta något.    

Känner din man lukten själv? Jag tycker du ska fråga honom om han vill att du ska säga till om han luktar.

Ett hyfsat bra tips till honom är att han kan slicka lite på ovansidan av sin hand, vänta en stund och lukta, man kan då få ett litet hum om hur man luktar i munnen. Han bör ha lite extra god munhygien; tandtråd, stark munskölj etc. 

Pussa honom utan eftertanke och rädsla Glad Känner du lukten igen eller om det blir värre, gå tillbaka till läkaren och stå på er. 

MVH

Halvdansken
3

Min man märkte aldrig av att han luktade, och han blev väldigt illa till mods när jag berättade det.  Hans cancertumör gick ju upp i ytan, det såg ut som en såndär gul fläck (afte) man kan få ibland, men lite större.

Med läkarna här i Danmark är det förhoppningsvis inga problem. De har sagt att vi bara ska ringa om det är nåt, så får vi en tid. De vet om att jag har koll på hans andedräkt!  Han går dessutom till tandläkaren varannan månad. Det är nog mer problem med mig och mina nojjor. Jag reagerar megastarkt på kolleger som luktar illa ur munnen. Hur säger man till folk sånt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Jima
0

Många upplever stor skam över att lukta illa när de är sjuka. Har mött patienter som aldrig slutat be om ursäkt trots att jag verkligen sagt och försökt visa att man inte ska skämmas över det. De flesta som har cancer som kan lukta gör ju allt för att det skall lukta så lite som möjligt. Därför känns det så viktigt att försöka hjälpa till så gott man kan om man ingår i omgivningen. Vi kan inte ta bort alla lukter, oavsett om man är frisk eller sjuk, så är det ju. Man får försöka göra det bästa av situationen, både som sjuk och som anhörig.

I vården använder vi t ex pepparmyntsolja under näsan vid arbete med obehaglig lukt. Det maskerar dålig lukt och tar bort ev. illamående man kan få när man tex lägger om sår.

Hur man säger till kollegor med dålig andedräkt…? Jaa, det har jag inget bra svar på, har aldrig sagt till någon kollega tror jag. Jag har iofs behövt säga till en kollega att en patient tyckt det varit jobbigt när hon luktat rök, det var lite obehagligt att säga, vilket det alltid är.

Clary
1

En orsak till dålig andedräkt kan också vara svamp i munhålan, Min man har råkat ut för det vid ett par tillfällen, något som läkarna förbisett.

Ditt tips Jima, med pepparmyntsolja tar jag till mig om nu svampen dyker upp igen.

Medarbetare på Feng Shui och Indien

Jima
0

Mkt riktigt. Det är inte alls ovanligt med svamp i munhålan när immunförsvaret är nedsatt av sjukdom eller behandling. Det både luktar illa och smakar illa för den som har det.

Må väl Glad

Clary
0

Det här med maten var ett stort problem redan när han låg inne på sjukhuset efter operation. Den mat man serverar är ingenting för nyopererade patienter med dålig aptit. Jag lagade till soppor som jag visste att han gillade normalt hällde på termos och tog med mig in varje dag. Kan säga att jag i dagens läge känner mig som en tjatkärring när det gäller mat, mediciner och övrig omvårdnad. Avbytare är inte att tänka på, tror att han inte riktigt förlikat sig med sin stomipåse, han hade tjocktarmscancer, utan tycker det är något jobbigt att låta någon annan se.

Det är snart ett år sedan han genomgick strålning och operationen, hade lite otur och var tvungen att operera aortan akut så det här med återhämtning tar lång tid.

Vet du något om strålskador Jima? Man säger att han troligen räkat ut för det med skadade fötter som resultat.

Jima
0

Hej Clary!

Jag kan för lite om strålskador som skadat fötter. Jag gissar att han fått nedsatt rörlighet, känslel men ökad smärta och svårt att gå?

Läs på innan ni träffar läkaren. Föreslår sjukvården några behandlingsalternativ? Stå på er och fråga vad läkaren själv skulle gjort. Försök få det bästa!

MVH

Clary
2

Några behandlingsalternativ har vi inte fått än. Träffade en ortoped som var synnerligen otrevlig men han ska åtminstone få skor som kan underlätta för honom att gå.

Återbesöken duggar tätt just nu och jag ska se vad jag kan få fram om strålskador och ta upp det med dem. Man talar också om nedsatt cirkulation men det har jag förstått att man faktiskt kan kolla så det ska jag se till blir gjort. Listan hinner bli lång med alla frågor men tack och lov är den läkare vi ska träffa närmast en av de bättre och lyssnar även till vad jag har att säga.

Tack goa Jima för din hjälp

Jima
0

Jag förstår inte helt din mans behandling. Av din text gissar jag att din man först opererat bort en bit av tjocktarmen och har sedan fått strålbehandling?

Jag tolkar det som att han efter tarmoperationen kanske fått nedsatt näringsupptag? (Men då måste en stor del av tarmen tas bort)

Har jag missuppfattat ngt får du säga till. Bifogar två länkar, den första handlar om nedsatt blodförsörjning, den andra om följder efter tarmresektion. Den senaste artikelns rön är några år gammal med stämmer vad jag kan läsa.

http://svt.se/2.22620/1.2332547/marie_hoppas_tryckkammaren_ska_radda_hennes_fot

http://www3.svls.se/sektioner/ga/Gastro/om_ib.htm

Jag uppmanar dig att läsa på om din mans besvär och behandlingsmöjligheter. Kan du söka på nätet? Skriv upp källorna på dina resultat och ta med det till nästa läkare.

MVH /Jima

Clary
0

Nej jag förstår att du inte förstår eftersom jag varit något kortfattad ser jag.

Han fick börja med strålbehandling 5 dagar med en 5 ggrs dos, en ny variant man skulle prova. Han blev naturligtvis väldigt dålig efter den och kunde inte äta. Så opererades han och fick stomi. En kur med cellgifter skulle han också genomgå men den fick avbrytas då han fick svåra biverkningar av den. Åkte lite senare in akut för att operera aortan och har inte återhämtat sig så bra som han kanske kunde ha gjort om han sluppit sista operationen.

Nu hör också till saken att han i botten har Addisson, i sig en dödlig sjukdom som man lyckats hålla i schack och SLE. Det gör att medicinering är ett äventyr, vilka kan han ta utan att de stör det övriga systemet, där har jag fått lära mig en hel del.

Jag ska läsa de länkar du gett mig och tackar dig för dem