Provtagning efter psa-test
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tog ett psa-test för ett par månader sedan. Kom in till sjukhuset i förrgår och skulle göra provtagning (gjorde ett nytt psa-test i fredags).
Innan provtagningen så pratade jag med läkaren som skulle göra det. Han sa då att mitt psa-värde gått ner från 7,1 till 3,1. Han frågade då mej om jag ville göra provtagningen eller om jag i stället ville ta nya psa-test eferhand och se hur mitt psa:t utvecklade sig.
Jag frågade då läkaren om man kan ha cancer med så lågt psa-värde som 3,1. Han svarade då att var han kände till så kunde man ha cancer med psa på 2,5.
Jag sa också till läkaren att jag läst att provtagningar av prostatan kan leda till att det sprider cancer i kroppen . Läkaren svarade då, att vi räknar inte med det.
Med dessa svar från läkaren beslutade jag mej för att ta provet, (men hade jag haft längre betänketid så vet jag inte om jag hade gjort det)
Först när han tatt proverna så upplyste han mej om att man kunde få blod i urinen och blod i spermian.
Bara 2 dagar Efteråt så konstaterar jag att jag får biverkningar. I dag har jag även fått förmaksflimmer, men om förmaksflimmert har något med provtagningen att göra vet jag inte.
Jag tycker inte det känns bra nu att jag gjorde provtagningen.
Och så undrar jag vad ni tycker om det som doktorn sa för den här undersökningen, före och efter provtagningarna på mej?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej Ove, och välkommen hit!
En del läkare är hur duktiga som helst inom sitt område, men vet ändå inte hur man ska kommunicera med patienter. Jag vet inte om läkare alla gånger förstår hur en patient tänker.
Jag har också varit med om att bli upplyst om risker först efter att jag blivit behandlad. Med resultatet att jag tappad förtroendet totalt för den läkaren. Hoppas det inte gick så illa för dig.
Jag vet just ingenting om psa-test och provtagningar, men det finns ett par sjuksköterskor som jobbat inom onkologin och läser här ibland. De kanske kan svara på dina frågor om biverkningar. Annars vet jag en bra Fråga-doktorn-sajt, där man kan fråga vad som helst Om Cancer.
När får du svar om provtagningen?
Mvh Lena
Sajtvärd på Cancer iFokus
Jag har svårt för att tänka mig att ditt förmaksflimmer har något med ditt prostataprov att göra.
Jag kan tänka mig att det är en biopsi man gjort eller?
Min veterligen så är prostatacancer oftast lite mer allvarlig om man är yngre. Hos äldre män som får prostatacancer (kanske runt 80 år) så är det ofta man inte gör något utan bara håller kontroll för den utvecklas isåfall så långsamt så sannolikheten att dö av sin cancer är ganska liten.
Jag hade "tagit provet" precis som du gjorde. Jag hade inte tvekat alls. Ju tidigare man kan upptäcka en cancer desto bättre.
Nu var det ju olyckligt att läkaren inte talade om att man kunde få blod i urinen och sperman innan provet men jag tror faktiskt inte han tänkte på det som biverkningar för det är ett naturligt resultat av att man varit inne och tagit provet så det var nog en mer allmän upplysning från hans sida.
Så frågar du mig så tycker jag du gjorde helt rätt att du tog provet.
Håller tummarna att du får ett positivt besked.
/Maria