Cancer iFokus

Cancer

Etikettdiagnosticera
Läst 9695 ggr
pernillaa
0

Knöl i bröstet

Hej

Är ny här. Jag har varit in här och läsat någon gång tidigare men aldrig skrivit själv eftersom jag inte har haft någon anknytning till ämnet.

När jag sitter och kollar runt här och läser i trådarna så känns min situation väldigt banal. Behövde bara skriva av mig lite. Har ångestproblematik sen förrut och det här fick kärran att tippa om man säger så.

Jaja. Har ätit Concerta för min ADHD och p.g.a. bieffekter tappat nästan 10 kg. Har aldrig varit såhär smal. Är sjukskriven men har börjat jobba 50 min/dag som lokalvårdare på apoteket här. En dag hade jag fått ont av namnbrickan som alltid sitter i tröjan över mitt vänstra bröst. På kvällen när jag tog av mig namnbrickan och tröjan så upptäckte jag en upphöjning på bröstkorgen, ovanför vänstra bröstet. Antog att det var en muskelknut eller svullnad från att jag skulle ha gjort illa mig på namnbrickan. Har dock lovat mig själv att alltid kolla upp sånna här saker. Hellre en gång för mycket till läkaren än en gång för lite. Hade tid inbokad på torsdag men det blev framflyttat till nästa torsdag.
Jag var helt övertygad att knölen skulle vara försvunnen till nu på torsdag och jag skulle avboka tiden med läkaren(som nu blivit framflyttad). Men det har den inte…. =/

Jag upptäckte den tisdag förra veckan och den har inte förändrats ett dugg. Jag kan ta tag i den, ta tag under den med pekfingret och tummen. Den är väldigt tydlig. Ca 1,5 cm bred.

Den kanske har varit där ett tag men jag upptäckte den nu först när jag tappat så mycket vikt och bara har revben under huden på bröstkorgen.

Jag vet att risken att det skulle vara något elakartat är rätt liten. Men när min övertygelse att det skulle vara en muskelknut eller svullnad från namnbrickan försvann, så blev jag rädd.

Jag skriver nog mest bara för att på något sätt lägga ifrån mig bördan jag drar på mig genom att hela tiden gå och säga och inbilla mig att det inte är något. Optimist ska man vara men det här gick inte att bortförklara.

Så…nu var det gjort .Känns skönt att ha hävt ur sig det bara. =)

Allra troligast är det nog ingenting. Men man vet aldrig…

Pernilla

Ha en bra dag! // Pernilla

Lena1971
0

Bra att du har en läkartid, Pernilla! Oavsett vad det är så ska det förstås kollas.

Mitt enda råd till dig om du bara hade skrivit att du hittat en knöl i bröstet hade varit just att gå till läkare. Något annat kan man inte gärna säga över internet. Om knölen finns kvar nästa torsdag, även om du tycker att den är mindre eller håller på att försvinna, så ska du nog hålla läkartiden.

Unga kvinnor får ofta helt ofarliga knölar i brösten, så gå inte och oroa dig i onödan.

Kram på dig! Och kom ihåg att tala om för oss hur det går!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

pernillaa
0

Tack för stödet. Jag är ju egentligen inte särskilt orolig men det kommer över mig på kvällen då min vanliga ångest kommer. Jag tror ju fortfarande att det inte är något farligt men jag ville bara skriva av mig lite. Det går nog bra. ^^

Och jag ska absolut hålla tiden nästa vecka. Har som sagt lovat mig själv att aldrig ignorera sånna här saker så den regeln tänjer jag inte på. =)

Lena1971
0

Du är så välkommen att skriva av dig om du behöver det. Det är alla!

Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

Hur gick det, Pernilla?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

pernillaa
0

Han trodde det var en inflammation i en talgkörtel. Knölen är fortfarande där. Undrar bara om det inte borde vara så att man har ont om det är en inflammation?!

Tusss
0

Man behöver inte ha ont för att det är en inflammation, men du sa själv att du hade fått ont av namnbrickan? Så tryck mot den gör alltså ont.

Om det är en inflammation så har du kanske fått pencillin eller så? och då borde den ju försvinna om några veckor :)

Hoppas  det går bra

pernillaa
0

Fick inget penicillin. Han kände bara och sa att det troligtvis är en inflammation i en talgkörtel. Sen fick jag fara hem. Det är nog ingen fara.

Lena1971
0

Då är det säkert ingen fara. Läkare är duktiga på att känna igen eventuella tumörer när de palperar. Men fick du ingen tidsgräns för inflammationen? "Om det inte har gått över inom en månad…"? Som du beskriver det låter det lite släpphänt.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

pernillaa
0

Nej jag hade nog lite bråttom när jag skrev senaste inlägget. Ber om ursäkt för det.

Han satte ingen speciell tidsfrist utan sa mer att "Om det inte går över eller blir värre, kom tillbaka".

Den är fortfarande där dock…knölen…

Inte fullt lika stor men senaste 3 veckorna har den varit samma storlek. Har inte det minsta ont.

Lena1971
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det lät bättre. Flört Men då är ju frågan hur länge man ska gå med sånt innan man går tillbaka till läkare igen. Kanske kan du ringa vårdcentralen och höra vad de tycker är rimligt?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

nyborjare08
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#9 Du kanske kan be läkaren om han/hon tar prov på "knölen", en biopsi? Beskriv din oro, jag tror att det är viktigt att du gör det. Jag tror att det är ett gott tecken att du inte har ont!