Cancer iFokus

Cancer

Etikettefteråt
Läst 3278 ggr
Ketang
0

Nu är kampen över...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

En kompis till mig står nu helt ensam kvar med 4barn. Två av barnen är under 3år och har väldigt svårt att förstå att mamma är borta.

Försäkringskassan har ringt och mer eller mindre terroriserat Lars och vill ha en namnteckning från LINDA…. dom är bara för mycket! Dom ringde dagen efter att hon dog och var både otrevliga och oförstående till att hon inte kunde skriva på deras papper….

Han har inte fått någon hjälp med att prata med barnen efter det här så nu ska han be om detta i skolan i stället. Ingen har satt sig ner med den näst yngsta pojken och pratat med honom om att hans mamma inte finns mer. Han ropar efter mamma ofta och förstår inte varför dom inte kan åka till sjukhuset och hämta hem hans mamma.

Ni som är lite mer insatt i det här, är det så här det "ska" gåtill? Jag är i chock och förstår inte hur man kan behandla en sörjande familj på detta sättet!

Kampen är över för Linda.

Lena1971
0

Vilket jäkla sätt!

På försäkringskassan av alla myndigheter borde de vara vana vid sjukdom och dödsfall, och visa hänsyn om de inte är kapabla till förståelse. Hur förväntar man sig en underskrift från en avliden? Vad är det för Kafkabyråkrati de representerar? Skrikandes

Stackars lilla familj. Stackars pappan, som ska ta hand om alla barnens Sorg, förutom sin egen. Gråter

Hur nära vänner är ni? Kan du hjälpa honom att få kontakt med en kurator? Kuratorer vet mycket om att hantera Sorg, och de kan förmedla andra kontakter om det behövs. Han ska inte behöva vara ensam.

Jag hoppas de får ett bättre bemötande av andra myndigheter. För tyvärr är det mycket pappersarbete när någon gått bort, precis när man är som minst förmögen att samla tankarna. De flesta människor är fortfarande människor, även när de sitter på maktpositioner.

Jag beklagar sorgen för dig också, Ketang. Det är inte lätt att förlora vänner.

Kram!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Ketang
0

Tack! Ja det är tragiskt att det finns människor som behandlar andra på detta sättet!

Jag har kontaktat Fuji och bett på mina bara knän om en lite gåva till familjen. Linda bloggade och jag skulle vilja göra en fotobok till varje barn med inlägg och bilder ifrån hennes blogg. Som ett minne. Familjen har bestämt att bloggen ska få vara kvar just för att barnen ska kunna läsa den sen. Men en bok blir en annan typ av minne som man kan plocka fram vart man än är. Det behövs varken internet eller dator för att läsa den. Men det verkar svårt att hitta något företag som är villig att skänka något alls…

[Doglovers]
0

#2 Så fruktansvärt tungt det måste vara för familjen. Hoppas nu att dom har ett stort stöd från alla.

En fotobok från Fuji kostar inte så mycket. Jag och min ena syster gjorde en till vår mamma. Och jag kan lova, det blev hennes bibel. Hon fick med den när hon dog. Hon hade den alltid med sej. Så din tanke är helt rätt. En sån bok kommer att betyda enormt mycket för hennes familj. En mycket fin idè.

Ketang
0

#3 Fuji har huvudkontor i Tokyo och här i sverige beslutar man inte om någon sponsring alls, så någon bok blir det tyvärr inte. Med tanke på att dom är 4barn och jag vill ju att alla ska få var sin. Då plockar det på och blir ganska mycket pengar. Men jag funderar på om man skulle kunna starta en insamling från anhöriga…? Vitsen är ju att jag vill att det blir en överraskning, så jag kan ju inte be lars om nummer till alla hans annhöriga ;-) Knepigt…Tips?

Lena1971
0

#4 Jag har inga tips tyvärr. Men det är väl inte bråttom? Fotobok kommer barnen att ha glädje av hela livet, så det gör inget om det tar tid innan du får ihop böckerna.

De skulle t.o.m kunna få dem vid studentexamen eller artonårsdag eller så? Jag vet inte hur andra reagerar, men jag skulle uppskatta en sån gåva mer när jag fått tid att hämta mig från sorgen. 

Ta tid på dig och fundera, Ketang, så kommer du säkert på någon bra lösning!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
0

#5 Jag håller också med om att tidsaspekten kanske inte är så bråttom. Dessutom är två av barnen otroligt små. Annars är det en väldigt fin idé.

/Maria

[Doglovers]
0

#5 Det är som du säger om tiden. Man behöver smällta allting ett tag och då tror jag att det blir ännu mer värdfullt.

#4 Det är en otroligt fin pressent du funderar på. Den kommer vara guld värd för familjen när allt lagt sej.

Ketang
0

Jag har inte brottom, men nu när ni säger så känner jag mig ännu lugnare ;-) Det får ta den tid det tar! Det är ju ett häst jobb att sätta ihp 4-5 böcker av en hel blogg! Misstänker att det kommer kosta en hel del också för jag vill ju få med så mycket som möjligt och då blir det stora böcker…

Har ni någon idé på utformning eller hur jag ska få ihop det ekonomiskt så dela gärna med er!

Maria
0

Facebook brukar väl vara ett bra forum för att dra ihop en massa människor.

/Maria

Ketang
0

#9 Ja det är det säkert! Men jag har inte en aning om hur man gör för den sidan är jag kass på! Sen vill jag ju göra detta utan att han får veta något ;-) Han har fb…

Lena1971
0

Det finns massor med outnyttjade fonder. Ibland med pengar till ett väldigt specifikt syfte, ibland ganska svävande formulerat. Googlade lite snabbt på 'fonder stipendier' och hittade Allmänna arvsfonden på nätet.

Jag tror det är de som gett ut en bok där Sveriges fonder och stipendier är sammanställda. Den finns i alla fall på bibliotek, om du vill leta vidare. 

Jag vet förstås inte om det finns någon fond som kan passa ditt ändamål, men med lite tur så! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Ketang
0

Tack snälla! Ska kolla det!

Ringde ett tryckeri på gotland och berättade min baktanke med det hela och han var väldigt vänlig och sa att det ska nog gå att göra lite på priset! GUUUU vad glad jag blev! Så nu ska jag sätta ihop allt och mejla ner till honom så ska han se vad han kan göra;-)

[Doglovers]
0

Wow, vad kul. Hoppas det går braSkrattande

Jag hade tänkt föreslå gemensamma bekanta.

Mamma fick lite bidrag från cancerfonden. Om du kan redovisa vad pengarna går till så kanske du kan få något bidrag därifrån. Mamma fick till en skön vilstolGlad

Maria
0

Det låter ju jättebra.

/Maria

Ketang
0

#13 Tror du att cancerfonden ger pengar till efterlevande barn? För nu är ju tyvärr Linda död.

[Doglovers]
0

#15 Det kostar inget att fråga. Den fonden mamma fick hjälp ifrån, var till lite omvårdnad. Något man kunde unna sej för att må lite bättre i vardagen. Om man förklarar att det är till hennes barn så, kanske. Men då har du frågat i alla fall.