Cancer iFokus

Cancer

Etikett: behandlingar
Läst 3540 ggr
kerstinjo
0

Nu fattar jag inget.

Var hos läkaren på bröstmottagningen i tisdags. Jag fick beskedet att patologen ej upptäckt metastaser, men att jag ändå ska gå igenom en cytostatikabehandling via dropp. Allt för säkerhets skull. Igår ringde en sköterska från onokologin och pratar om en metastas!! Fattar inget!! Det fanns ju för 17 inga metastaser!! Idag får jag ett brev med bl.a. kontratsvätska och en kallelse för att röntga buk och lungor. Nu rör det sig banne mig i huvudet på mig. Ingen har överhuvudtaget nämnt detta för mig. Ska till onokologin i morgon och det är väl bara att vänta och se.

Kerstin 

kerstinjo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men så för#¨+¤t oproffsigt jobbat.

Blir argare ju mer jag tänker på det. Jag ska ju dit i morgon och jag får inte glömma att fråga vad det var för ljushuvud som skickade detta till mig.

Kerstin 

Maria
0

Usch vilka dubbla budskapSkrikandes Tur att du ska dit redan imorgon så att du inte behöver grunna för länge.

Jag håller mina tummar.

/Maria

kerstinjo
0

Men, en skala från 0-10, hur urbota dumma får de vara egentligen och så vansinnigt oproffsiga?

Hade jag inte haft tid i morgon, så hade jag hängt på telefonluren i morgonbitti. Kanske jag gör ändå…………Obestämd

Samarbetet på onokologin verkar inte ligga på någon speciellt hög nivå.

Kerstin 

Maria
0

Jag tycker också att det låter helt vansinnigt. Dessutom att ta en sak som en metastas vi telefon?????

Hoppas du är mer förbannad än orolig.

/Maria

kerstinjo
0

Jag blev orolig först, men sedan tog ilskan överhand. Men både jag och maken blev otroligt uppjagade först. Shit, sitter cancern på mer ställen?

Men nu har oron delvis lagt sig och jag är mest irriterad på onokologins otroligt oproffsiga sätt.

En sak är säker, vi är otroligt mycket proffsigare på vårt jobb och vi bemöter människor på ett mycket bättre sätt.

Kerstin 

Maria
0

Du skriver väl imorgon och berättar hur det gått.

Dessutom hoppas jag du orkar tala om hur illa behandlad du kännt dig. Det måste bara få komma fram.

Hoppas som sagt att det går bra för dig imorgon.

/Maria

Maria
0

Hur har det gått?

/Maria

Lena1971
0

Kerstin, du hade ju metastaser i portvaktskörteln? Tror du inte att sköterskan som ringde dig menade att det inte fanns fler metastaser, i de andra lymfkörtlarna de tog?

Det låter onekligen lite snurrigt ändå. Fick du någon förklaring?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

kerstinjo
0

Jo, jag fick en förklaring av onokologi-sköterskan och hon var lika irriterad på bröstmottagningen som jag var.

Det var metastaserna i portvaktskörteln det gällde.

Så nu ska jag få en dunderkur av cytostatika. Jag kommer inte att få träffa snoriga barnbarn, jag får inte vara i folksamlingar och måste jag gå in i en affär, så är det tvättning och handsprit som gäller.

Får inte ens gräva i mina land. Får jag feber som ligger på 37,5 eller högre, så är det antibiotika som gäller, snabbt!

Hade ingen aning om att man blir så otroligt infektionskänslig.

Så på måndag ska jag prova peruk, på onsdag ska nya prover tas och de får absolut inte tas i vänster arm. Ej heller får de ta venösa blodprover utan enbart kapilära. (I fingrarna) På torsdag ska port á chatchen opereras in.

Jösses, det är ju ett heltidsarbete att ha cancer. Obestämd

Den 27/4 kör vi igång med den första x 3 av dunderkuren. Därefter ska jag få en mildare cytostatika också x 3. De räknade med en behandlingstid på ca. 6-6½ månad.

Den 2/5 ska buk och lungor röntgas, men inte med hjälp av den injektionsflaskan jag fick. Tur att man jobbar inom sjukvården, så jag inte drack upp det. Glad Detta för att se så att någon elaking har smygit iväg någonstans.

Ska ringa röntgen imorgon och be dem skicka det drickbara kontrastmedel som jag ska ha.

Jag far som en tätting mellan hemmet och sjukhuset och ändå har inte själva behandlingen börjat.

Jag är redan trött!

Man måste nog vara bra frisk för att orka ha cancer! Tungan ute

Kerstin 

Lena1971
0

Ja, man får vara rädd om sin drabbade arm för alltid.

Jag hade sån tur så det är min högerarm som är drabbad sen de tog lymfkörtlar. Det är bra, för jag är rätt klantig. Om jag hade blivit opererad i vänstersidan hade jag fått lära mig hålla kniven i vänster hand och skära mig i höger. Foten i munnen 

Det låter som du har fullt upp ett tag framöver. Men en av de bra sakerna med att få en så definitiv sjukdom som cancer är att man får känna efter, stanna hemma med en bok, och tycka lite synd om sig själv. Om man ska se på den ljusa sidan…

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
0

#9 Ja, du har en tuff resa framför dig och jag önskar dig bara lycka till. Detta kommer du att klara bra.Glad Jobbigt bara att gå omkring och vara rädd för attt bli smittad hela tiden.

När jag läser vad ni andra har gått igenom när det gäller cellgifter så är jag så tacksam att jag "bara" har strålningen som behandling.

/Maria

kerstinjo
0

#11 Konstigt att vi blir tacksamma för saker vi aldrig tänkt på tidigare. Jag är tacksam över att det ändå är behandlingsbart och vad gör väl det att jag kommer att vara "konstig" hela våren, sommaren o hösten.

För det blir säkert sommar nästa år också. Glad Så sparar jag en massa semesterdagar!

Underligt nog så är jag inte särskilt bekymrad, men det kommer kanske? Men inte 17 kan jag gå omkring och vara rädd för att bli smittad hela tiden. Nä, en dag i taget!

#10 Konstgt att armen blir så drabbad, det är mycket som jag inte visste innan.

Kan vara lite bekvämt att inte orka göra så mycket. Jag har alltid gått ut med labben Amos och en hund ska gå på vänster sida.

Jag tyckte maken skulle få sova en morgon och tänkte att jag kunde gå en kortis med Amos. På höger sida.

Nix, tyckte Amos, som i vanliga fall kan vara lagom ouppfostrad. Gå på höger sida, är du inte klok matte? Vilket trassel!Skrattande

Kerstin 

Maria
0

#12 Ja, det här med tacksamhet har fått en helt ny dimension måste jag säga och det till det positiva hållet. Där verkar vi tänka ganska lika…

Hundar är roliga.Glad

Kände en man med en Varghud. Mannen fick svår höftvärk och började halta ganska illa. Även hunden intog samma gång med svår hälta.

Hunden utreddes ( förmodligen mer än mannen för det var ju hans älskling) men ingen kunde hitta något och trots smärtstillande till hunden så haltade han likadant som husse resten av sitt liv.

/Maria

Agilis
0

Jag vet inte speciellt mycket om bröstcancer, men det låter "lustigt" det ni skriver om att byta arm osv. Orkar någon förklara för mig varför det blir så? Vad är det som händer efter behandling, liksom?

Lena1971
0

#14 Det handlar om lymfkörtlarna i armhålan, om man får dem bortopererade. Då blir armen mer infektionskänslig eftersom reningssystemet inte fungerar som det ska. Så man får vara försiktig med småsår och sånt. 

Inget roligt med andra ord, men för min del känns det som en bisak i sammanhanget!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
0

#15 Är det inte ganska vanligt att armen svullnar också? Jag har en arbetskamrat som ha en del besvär av detta.

/Maria

Lena1971
0

#16 Jo, man kan få lymfödem i olika grader, antingen utlöst av en infektion eller så är man helt enkelt känslig. Använder hon kompressionsstrumpa, arbetskamraten? 

Jag tror inte man kan få problem med armen av "bara" en bröstcanceroperation, utan det är när de tagit lymfkörtlarna.

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
0

#17 Ja, hon har opererat bort lymfkörtlar och hon använder kompressionsstrumpa även ner över handryggen. Hon tycker att det fungerar bra.

/Maria

Lena1971
0

Vilken fin rad med blå pilar jag fick i mitt inlägg! Undrar var den kom ifrån. Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

kerstinjo
0

#19 Jag trodde du lagt in en länk, men tji fick jag.

Det kanske är någon slags tapperhetsmedalj? Obestämd

Kerstin 

Agilis
0

Jaha, där ser man. Jag trodde liksom i min enfald att lymfkörtlarna vad "till för hela kroppen" om ni förstår vad jag menar. Jag hade ingen aning om att de är så specifika, men nu har jag ju lärt mig något! =)

kerstinjo
0

#21 Jag hade ingen riktig koll på det heller, trots att jag jobbar inom sjukvården, där jag träffar på många cancerpatienter.

Men en sak har poängterats för mig mycket, mycket noga. "Var rädd om din arm!"

Kerstin 

Halvdansken
0

#21, det hade jag heller ingen aning om.  Man lär sig då en massa nya saker på denna sajten.

Kerstinjo - "Jösses, det är ju ett heltidsarbete att ha cancer. Obestämd"
Tack för garv, det stämmer fullständigt!! Dessutom ska man helt riktigt vara frisk o stark för att klara av sitta i telefon/möten med kommunen (eller försäkringskassan i Sverige - vi bor i Danmark), jobb, bekymrade släktingar, sjukhuset och vänner.

Hatar cancer och älskar vårlökar.