Cancer iFokus

Cancer

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 5165 ggr
Maria
0

På tal om hår...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På tal om hår och peruker i en annan tråd här så kommer här en bild på hur jag ser ut efter halva strålbehandlingen.

Vi får se hur det slutarTungan ute

/Maria

kerstinjo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ojdå, här går det undan. Men kommer håret, där du inte strålas, att vara kvar?

Hur mår du för övrigt?

Kerstin 

Maria
0

Jepp, så jag har tur för lugg och det på framsidan och på toppen så att säga verkar klara sig.Flört

Konstigt nog så växer det bra runt ärret.

Just nu mår jag oförskämt bra.

Magen är OK, matlusten är tillbaka med besked och jag känner mig psykiskt stark.

/Maria

Maria
0

Idag på  strålningen så tog sköterskorna upp det här med remiss till peruk även för mig.

Kan tänka mig att det syns nu.

Jag ser ju det inte så bra själv eftersom framsidan är ganska OK men i badrumsspegelns vinkel så syns det givetvis.

Jag tänker tacka och ta emot och se vad de kan bli för variant i så fall.

Det kan ju vara skönt att kanske ha något snyggt om man ska på kalas eller såFlört

/Maria

Agilis
0

Oj, det är lite fanta hos dig =)

Hur känner du med att tappa håret? Jag vet att många tar det hårt och jag känner mig ganska tacksam över att det inte rörde mig i ryggen. Däremot är jag mer orolig över om det skulle bli permanent, det vore tråkigt..

Maria
0

Jag känner faktiskt inte att detta är så stort problem ännu i alla fall.

På mig kommer det ju dessutom bli permanent. Det räknar jag med.

Läkaren förklarade att när man strålar huvudet så dör hårsäckarna. Det kan finnas en liten chans att det kanske kommer lite hår men det är inget att hoppas på.

/Maria

Agilis
0

Jaha, oj! Är det så liten sannolikhet att det kommer tillbaka att man får räkna med det, det visste inte jag. =/

Naturvetare som jag är sparade jag mina tappade strån, så jag skulle kunna titta på dem i mikroskop sen, och det ser onekligen ut som om själva hårsäcken är död.

Hela stråt och säcken (som blev svart) lossade tillsammans, men det måste bli på annat sätt för dig då.

Maria
0

Jag är absolut inte insatt men läkaren förklarade att det är inte alls samma sak som att tappa håret när man tar cellgifter utan här är det själva strålarna som dödar hårsäckarna mer eller mindre för gott.

Det är säkerligen därför det blir såpass fläckvis. Jag strålas ju från sidorna och in där själva tumören satt och ingen strålning direkt underifrån eller framifrån.

Så tofsen mitt i nacken kanske blir kvarFlört

/Maria

Agilis
0

Ok, vad underligt det fungerar. Du tappar bara lokalt då, på de ställen som exponeras?

Jag tappar ju allt. Jättesmidigt tänkte jag, jag slipper raka benen! Mina svarta grova benhår var de ENDA som inte släppte…. Typiskt… ;)

Maria
0

HahaSkrattande Ingenting blir som man önskar.

Ja, jag kommer bara att tappa håret lokalt.

Fån början var ju planen att stråla hela huvudet och då hade nog även ögonbryn och fransar rykt men nu strålas bara själva tumörområdet.

/Maria

Agilis
0

Vad skönt, det gör så himla mycket att få behålla bryn och fransar. Då kan man lägga fin makeup som komplement till sjal, peruk eller "au naturelle"-frillan och det kan bli jättevackert!

Det märks faktiskt mer om man saknar bryn och fransar än hår på hjässan, de är väl kanske viktiga i vår kommunikation eller nåt.

Maria
0

Jag håller med dig. Jag tror att det skulle störa mig mer.

/Maria

Maria
0

Märkligt det här med strålningen och håret.

De fyra lediga stråldagarna under påsk så föll inget hår alls men direkt efter första behandlingen i går så ramlade stora tofsar igen och även idag. Så det är precis vid själva tillfället så att säga som håret påverkas.

/Maria

Fridaybrew
0

Lite offtopic blir nu men ska försöka ha hålla en röd tråd iaf =)

Visst kan man få en kylhätta på huvudet för att minimera risken för hårbortfall?

En medpatient till mig senast hade "ishandskar" för att hon skulle behålla naglarna.

I USA så delas det ut smarrig isglass under behandligen för att förbättra munhygienen (såg det i ett par domumentärer men vet inte om det är så jämt) . VART ÄR MIN ISGLASS ???   =)

Här får man vara glad om det finns torra kex och lite äppeljuice som stått framme hela dagen. Blir inte bättre av att man går förbi kvinnoonkologen med sina mumsigar mackor och kakor och bullar …..avundsjuk ja det är jag =/   

Men vart är min ISGLASS ?  =)

/Fridaybrew

Maria
0

#13 Det är när det gäller cellgifter vad jag förstått. Min mamma fick erbjudande om ishätta under sin behandling men ingen isglass, hahaSkrattande

Strålning dödar helt enkelt hårsäckarna mer eller minde för alltid. Så där är det ingen idé. Frågan har inte ens kommit på tal.

/Maria

kerstinjo
0

Isglass? Tja, då skulle jag ha Marodören Amos i huvudet hela tiden! Skrattande

Kerstin 

Maria
0

#15 Gillar han isglassFörvånad

/Maria

kerstinjo
0

#16 Jajjamen, smaskigt värre!

Kerstin 

Lena1971
0

#13 Om du startar en petition för att isglass ska finnas till självkostnadspris på kemoavdelningar i landet så skriver jag på. Självklart ska man också kunna få isglassen på recept, både i förebyggande och behandlande syfte, så att den ingår i högkostnadsskyddet. Glad

Varför har förresten just kvinnoonkologen godsaker?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Agilis
0

Under de tyngsta cellgifterna som jag fick innan transplantationen, så var jag tvungen att suga på is, eller piggelin under en 20 minuter eller så. Tro mig, det är inte så kul att bli väckt ett par gånger per natt och få en glass uppstoppad i munnen ;)

Men det var inte för hygienen, utan för att det faktiskt visat sig i studier att munslemhinnan klarar sig bättre från att trasas sönder om man gör det.

Maria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit hos perukmakaren idag.

I mitt fall fanns det två varianter att göra tyckte hon.

Antingen fästa plattor på de kalaste ställena med löshår som sitter i ca. 4 veckor med risk för att det änså kan komma fukt emellan när man duschar.

Det andra förslaget var att fästa löshår i det befintliga håret ovanför. Som hårförlängning fast i det här fallet då som hårförtjockning. Det håller från 4-8 veckor beroende på hur mitt egna hår växer. Så detta bestämde jag mig för.

Självkostnadspriset på 600 kronor var borttaget i Västra Götaland. Enligt remissen har jag 7000 kronor att förfoga över på ett år och det räcker till ca. 6 behandlingar på detta sätt.

Jag beställde tid till den 23 maj. Då har det gått ungefär två veckor efter avslutad behandling.

Här kommer en bild på hur jag ser ut idag. Konstigt nog växer det bra kring själva ärretGlad

/Maria

Denna kommentar har tagits bort.
Lena1971
0

Det ser ju rätt bra ut ändå, Maria! Det måste vara skönt att ha kvar håret just uppe på huvudet, så det går att fixa hyfsat lätt när man vill vara fin. Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
0

Javisst. Jag har verkligen tappat det på "rätt ställe" om man säger såGlad

/Maria