Kortison
Någon mer än jag som ätit Kortison en längre tid?
Jag har i princip med undantag av 1-2 veckor ätit Kortison sedan operationen i januari.
Det har hjälpt otroligt bra för svullnaden i huvudet så att jag mer eller mindre har varit fri från huvudvärk det sista.
Däremot börjar jag nu märka att jag har en stor svullen buk och ansiktet har börjat få det få den där berömda "månformen" svullet, lite vattnigt.
Imorgon ska jag träffa läkaren och vi ska prata bl.a om att sätta ut Kortisonet.
Hur länge tror ni det tar innan man blir "normal" igen så att säga?
Någon som har erfarenhet?
/Maria
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har valt bort kortisonet då det inte gör så mycket för mig, De försöker ibland att ge mig en kortisonspruta för det står i journalen av underlig anledning trots att jag sagt nej till den i alla led i flera år. Så gäller att man är lite vaken iaf ibland, speciellt om det är en annan sköterska än vanligt.
Jag tyckte man kände sig konstig i huden av den och det gjorde mig mer obekväm än illamåendet. Så jag poppar smärtstillande citodon när jag har ont någonstans eller mår konstigt. Det gör mig lugnare att kunna slapna av då kroppen känns mer avslappnad och då mår jag bättre och det funkar för mig…. oftast :-/
Jag gissar nu hejvilt med ett löst antagande (lol kan det bli vagare) att man bör återhämta sig relativt snabbt från kortisonet inom veckor och inte månader. Substansen gör att kroppen ansamlar vätska och så fort kortisonet är borta försöker kroppen återuppnå sin normala balans.
Här är en tråd på flashback om avslutad högdosbehandling:
https://www.flashback.org/t1278835
Men ska du träffa läkaren redan imorgon så skriv upp detta på en lapp och ta med så du kommer ihåg att fårga om det. För ibland när man är hos läkaren ja då är det fullt upp med så mycket annan info. Dumt att komma hem och komma på ja just det ja det glömde jag fråga. Skriv ihop frågelistan innan så blir det bra, för läkaren din är det BÄSTA stället att vända sig för information kring just din behandling.
/Fridaybrew
Jepp listan är klar
Tack för länken
/Maria
Nu har jag fått ett nedtrappningsschema. Ska börja trappa ned efter två veckors avslutad strålbehandling.
Svullnaden kommer att lägga sig så småningom men svårt att svara på hur lång tid. Är väldigt individuellt tydligen.
/Maria