Cancer iFokus

Cancer

Etikett: efteråt
Läst 4086 ggr
Maria
0

Sista strålningen idag

Snart ska jag iväg på den sista strålningen.

Jag har fått en massa "Grattis" och frågor om hur jag ska fira….Obestämd

Jag borde vara glad och visst är det en lättnad att jag inte behöver åka till sjukhuset varje dag men jag känner mer en slags tomhet nu.

Nu är det över. Klart. Finito….

Jag måste börja leva som jag var innan och hitta tillbaka till mig själv.

Inte så lätt alltid.

Den där känslan av befrielse kommer väl så småningomGlad

Jag har i alla fall köpt en stor chokladkartong till de goa sköterskorna som jag träffat dagligen så länge nu.

/Maria

Staffan
0

Jag är glad för din skull bumbleboo.

> Jag måste börja leva som jag var innan
> och hitta tillbaka till mig själv.

Ja, det är inte alltid så lätt att hitta sig själv. Och frågan är ju också om du är precis densamma som innan allt som varit? I grund och botten är du det naturligtvis, men med dig nu har du ju också en himla massa nya erfarenheter och perspektiv, som jag tror kommer berika ditt liv i framtiden.

Du känner säkert till boken Profeten av Khalil Gibran. Det finns ett stycke där som handlar om glädje och Sorg.

Er glädje är er Sorg oförställd.
Och samma brunn som ert skratt stiger ur
har ofta varit fylld med era tårar.
Och hur kan det vara annorlunda?
Ju djupare sorger gräver i er själ,
desto mer glädje förmår ni rymma.
Är inte den bägare, som innehåller ert vin,
samma bägare som bränts i krukmakarens ugn?
Och är inte lutan, som skänker själen tröst,
av samma trä som urholkats av kniven?

När ni fylls av glädje, skåda då djupt i era hjärtan,
och ni skall finna att det är endast det,
som skänkt er Sorg, som skänker er glädje.
Och när ni fylls av Sorg, skåda då på nytt i era hjärtan,
och ni skall se att ni i sanning gråter
över det som varit er till glädje.

Somliga av er säger: "Glädjen är större än sorgen",
och andra säger: "Nej sorgen är större".
Men jag säger er, att de är oskiljaktiga.
De kommer tillsammans,
och när en av dem sitter ensam med er vid ert bord,
minns då att den andre sover i er säng.

Likt vågskålar är ni förenade er Sorg och er glädje.
Endast när ni är tomma, är ni stilla och i jämvikt.
När skattmästaren lyfter er för att väga sitt guld och sitt silver,
då skall också er glädje eller er Sorg stiga eller falla.

Jag hoppas att du nu får en underbar sommar!

Stora kramen! :)

// Staffan

Maria
0

Åh, tack StaffanKyss

Vädigt vackra, kloka ord.

Jag har boken hemma men det var några år sedan jag läste den. Ska genast plocka fram den för jag minns att den berörde mig mycket.

Tack igen….

/Maria

Lena1971
0

GRATTIS! Skrattande

Så skönt att det är över!

Fast jag förstår din kluvenhet. Jag fick en sån känsla av vilsenhet när den dagliga rutinen på radioterapin tog slut. Och samtidigt var det ju en markering av att det var över. Resan tillbaka till vardan kunde börja!

Nu ska jag bli lite tjatig, jag ber om ursäkt för det, men många landsting bekostar rehabilitering för den som varit igenom en sån här tuff behandling. Och det är ingen onödig lyx, det är en investering i att sjukskrivna människor ska få kraft och mod nog att komma tillbaka i arbetslivet.

Så det tycker jag du kan kolla upp, Maria. Ifall du känner att du behöver det!

Än en gång, grattis! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Lena1971
0

#1 Profeten är en fantastisk bok. Jag har också glömt bort den, men jag minns att man kan lära sig mycket om att leva ett gott liv genom den!

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Maria
0

TackGlad

Jo, jag har plockat på mig en massa brochyrer om just detta som jag ska läsa igenom.

Samtidigt vill jag inte, men man ska nog inte inbilla sig att man är en slags "övermänniska"Flört

/Maria

Brommel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag har följt denna sajt några veckor eller rättare sagt sedan april. Den 12 april fick jag veta att jag har cancer och strålbehandlingen kör igång den 16 maj. Det som slår mig är den mentala styrka som du och många andra, som skriver här, visar upp och det har varit en stor tröst för mig. När jag fick beskedet hamnade jag i fritt fall och åker för närvarande berg -och dalbana. Men att läsa dina tankar och funderingar är en fantastisk källa till glädje ( i situationen) och tröst. Grattis också till att ha vunnit den här ronden. Jag tänker vinna min också, mot "den lille jäveln" i halsen. Kram Glad

Maria
0

Hej BrommelGlad.

Ja du, att få cancer är inget roligt besked precis men som du, så har jag också funnit tröst i att läsa om andra i samma situation och att få ventilera sina tankar kan vara en befrielse.

Du kommer vinna din rond också.Flört Det är jag säker på. Det är bara att "gilla läget" som man säger.

Halsen kanske kan ge lite biverkningar med att få svår att svälja osv. Har du fått någon information om detta ännu?

Jag upplevde att de var bra på att förbereda mig på vad som väntade med strålningen så ingenting har egentligen varit en överaskning.

Kram och lycka till med din behandlingGlad

/Maria

Lena1971
0

#6 Hej Brommel!

Ska bara önska dig lycka till inför dina kommande behandlingar!

Och välkommen hit! Glad

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
0

Så skönt Bumbleboo! Nu hoppas vi bara att skiten är borta.

Bromme, vad för slags cancer har du? Min man har ju varit i behandling för munhålecancer och blivit strålad och opererad två gånger, så jag har en del erfarenhet av det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Brommel
0

#8 Hej Lena! Tack för dina ord! De värmer!!

#9 Halvdansken…jag har cancer på högra stämbandet. Jag har varit hes i mer än 30 år och fått alla möjliga konstiga diagnoser och nästan som på skämt. Det har varit stämbandsknutor, inflammation, kronisk katarr och det sorgliga är att ingen har kikat i halsen förrän i år. Då hade jag papillom och dessa skulle tas bort i ett laseringrepp vilketn också skedde men det vara bara så att jag hade inte papillom utan cancer. Någonstans på vägen har det övergått från papillom till cancer. Tumören sitter på högra sidan och den är ännu begränsad och ingen spridning har skett. Jag ska nu få 34 strålbehandlingar i 7 veckor.

#7 Jag har fått mycket information och har både varit hos tandläkare, sjukgymnast och de har gått igenom rörelser och mina tänder. Varje vecka ska jag gå till tandläkaren och få hjälp med tänder och sedan har jag fått rörelser som ska bli en rutin. Sedan ska jag få hjälp av en dietist. Det är bara att följa det här och hoppas att det blir så lite plågor som möjligt.

Vi ses och jag ser fram emot att få byta tankar med er. Jag försöker ha en positiv attityd och kallar t o m min strålapparat för Raymond och lille gubben….Vi hörs Skrattande

kerstinjo
0

Underbart Maria!

Bara till dig!

Kerstin 

Maria
0

#11 Kyss

/Maria