Cancer iFokus

Cancer

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 5487 ggr
[mia-38]
0

Pappas kamp

Tiden efter att pappa somnat in av sin cancer är olidigt svår.
Man tror inte att det ska vara så svårt…men visst 17 är det.

Pappa fick besked för nästan exakt två år sedan att han hade tjocktarmcancer. Vi blev förkrossade. Inte vår pappa!!!

Men han mådde hyfsat bra tills för ett år sedan då allt började gå utför.
Han mådde dåligt av cytostatikan, fick svamp i halsen, vätska i lungor m.m.
Han började åka ut och in på sjukhuset.

De bytte cytostatika till ett som var mildare mot kroppen. I början gick det bra..men efter 3 behandlingar så var pappa helt slut i kroppen.
Sista gången han fick åka in akut hade han hög feber, inga vita blodkroppar och var mycket allmännpåverkad.

Vi trodde då att det var slut ganska snart. Blev inkallade till läkaren en fredag. Han sa att cancern håller sakta men säkert på att överta kroppen. Och han undrade om pappa fick hjärtstopp om de fick starta om honom. Men till vilken nytta och till vilket liv?

Pappa kämpade på som vanligt och gav sej inte. Efter tre veckor på sjukhuset så blev han så pass pigg att han fick åka hem. Men han kunde inte äta så de gav han näringsdropp varannan dag.

Den 27:e april så hade vi ett möte hemma med läkare, SSK. Och då fattade nog pappa hur pass illa det var. Han ville inte inse det innan.
Han har aldrig gråtit inför syrran och mej men efter mötet gjorde han det.

Innan det mötet kunde han bara gå mellan sängen och toan. Men till slut orkade han inte det heller. Han blev definitivt sängliggande. Och min syster och jag hjälpte till hela dagarna och var bara till hands om det skulle behövas. Han kände stor trygghet i att vi var där hos han.

Till slut så bestämde vi ihop med pappa att vi skulle ha nattvak.

Pappa blev sämre och sämre. De fick minska på näringsdroppet ned till 42 droppar/timme. Nästa gång till 20 droppar/timme. Och sista gången fick de avbryta då han blev jättedålig.
Då bestämdes det att avsluta näringsdroppet. Han kunde heller inte dricka nåt längre. Utan suttade bara på en sån där pinne med vitt på som var doppat i nåt.

Sista fredagen så fick han ett ryck och körde med oss. Att vi skulle fixa det och det….
Han sa till mej hela fredagen att han kände en oro. Jag frågade om han kände smärta..men det gjorde han inte. Han har fått 0,5 milligram morfin per gång.
På fredagskvällen var han sämre än innan och SSK kom och gav han 1 milligram klockan 21.

(Jag tror det är milligram man ger)

Han blev orolig…för han ville inte somna för då trodde han att han inte skulle vakna mer. Han hade inte sovit på flera dygn och var helt slut.
Syrran och jag satt hos honom och pratade lugnande med han.
Efter en bra stund så sov han lungt och fint.

Halv tre på natten så ringer nattvaket på en SSK från Smedby för att be henne komma med morfin då pappa vaknat och vart mycket orolig.
Det tog henne två timmar att komma!!!!

Och av henne fick han bara 0,5 milligram. Han skulle haft 1.

Klockan 7 åker nattvaket och vi blir ensamma med stackars döende pappa. Han vaknade till lite…men jag tror inte han var vid medvetande fullt ut. Han började rossla nåt frutktansvärt. Vi kom överens om att ringa ambulans.

Mamma och jag satt inne hos honom. SSK kom vid åtta och gav han 1 milligram morfin och han somnade igen och blev lugn.
Rosslet lugnade sej…men jag såg att pappa var på väg bort ifrån oss.
Mamma och jag tittade på varanda.
Han började gäddandas några gånger…efter det så kom andetagen mer och mer sällan…tills det slutade helt.
Och han var borta!!

Jag är glad idag att jag satt hos honom sista timmarna och höll han i handen.
Min syster kunde inte för hon tyckte det var hemskt att se honom sån. Och visst var det.

Vi är nog både lättade och ledsna idag över att vår pappa är borta.
Den resan vi alla gjorde sista veckorna var jobbiga för alla…men man gjorde det då han ville dö hemma. Det fanns inget annat val.

Saknaden är enorm…och hur jag ska ta mej i genom begravningen vet jag inte.

Detta blev långt och det kunde blivit längre om jag hade skrivit ut hela resan….
Känns skönt att sätta det på pränt.

Maria
0

Ja, du vad säger man….Gråter

Det är skönt att du kan skriva ner dina tankar. Det kan hjälpa ibland.

Fördelen när någon blir sjuk på det sättet som din pappa (min mamma också för 6 år sedan) är att man har tid med att säga allt. Man får vara med på resan även om det är en oerhört tung resa. Man hinner att saga allt som man vill ha sagt.

För många så kommer ju döden så plötsligt och man har en massa osagt.

Jag försöker att inte tänka så mycket på min mammas sista dagar utan tänker på henne när hon var frisk och vanliga mamma.

Du kommer säkert att klara begravningen bra. Man klarar mer än man tror.

Kramar till dig.

/Maria

kerstinjo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det gör inget att det blev långt. Vi läser gärna och det är bra att skriva av sig sina tankar och känslor. Det är en del av sorgearbetet.

Som Maria säger, man klarar mycket mer än vad man tror. Fram tills begravningen är över så har man fullt upp på något sätt, men när allt är avklarat så kan den jobbigste tiden komma. Men vi finns här!

Jag förlorade min pappa när jag var 24 år, en mycket älskad pappa. "Min" pappa. Men jag stängde av totalt och har aldrig bearbetat den sorgen. Det var då mitt missbruk tog fart.

Det är väldigt vanligt att man tar bort alla mediciner och även näringsdropp och i stället inriktar sig på smärtan och ångesten. Man inriktar sig på att lena istället, god omvårdnad.

Rosslandet beror på att man inte orkar hosta till ordentligt och därför är munvård a och o. Pinnen med den vita sudden på hjälper till att hålla mun och hals fuktig.

Maria, ni har gjort ett enormt fint jobb. Även om sorgen är fruktansvärd nu, så glöm aldrig det fina du/ni gjorde för er pappa.

Ni fanns där!

*kramar om dig*

Kerstin 

kerstinjo
0

Kom att tänka på den här psalmen.

Var inte rädd, i sanden finns det spår.

Han älskar dig, han väntar dig i kväll,

en kväll när du förstår hans hemlöshet

och hur han längtar efter dina steg.

Från evighet har han stämt möte här.

Var inte rädd. Det finns en mörklagd hamn.

Du ser den inte nu, men färdas dit

En dag skall du bekänna högt hans namn,

hans kärleks frid som ingenting begär.

Du är på väg. En dag blir natten vit.

En dag och stjärnor växer ur hans famn.

Var inte rädd, det finns en mörklagd hamn.

Du ser den inte nu, men färdas dit.

Text: Ylva Eggehorn 1972

Musik: Lars Moberg 1974

Jag är inte religiös, men psalmen är så fin.

Kerstin 

Lena1971
0

Mia…

Två år, det är lång tid av ovisshet. Gråter Jag har ju följt ditt hopp och förtvivlan, så jag anar vilken svår tid du måste ha haft.

Det var inet det jag skulle säga. Jag läste det du skrev i en annan tråd om orättvisan. Att du får dåligt samvete för det roliga du gör med din mamma för att pappa inte är med och upplever det längre.

Tänk vad ledsen din pappa skulle vara om ni tappade förmågan att glädjas för att han inte var med! Jag tror han ler, var han än är nu, när ni är glada. Och skrattar när ni skrattar.

Ta hand om dig, Mia!
Kram

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Halvdansken
0

Min pappa dog i cancer (mage som spridit sig överallt), två månader efter diagnosen. Min mamma var där, jag hade precis åkt hem, och fick vända tillbaka, så jag såg honom när de bäddat ner honom fint och tänt ett ljus (och öppnat fönstret så att själen hittar ut). Jag är enda barnet. Han och mamma fick pratat igenom och de hade stor hjälp av en gemensam kompis som kunde se lite mer "okänslosamt" på de ekonomiska bitarna.

Nu har min man fått cancer och blivit opererad tre gånger och strålad två, så rädslan är enorm. Jag fattar inte hur min mamma överlevde själv. Den styrkan hon hade har jag inte fattat förren nu.

Det är det värsta som finns, att bara kunna stå brevid och se på när en person man älskar är sjuk. Förhoppningsvis har de fått ordning på min man, men vi är inne i 5-års kontrollen, och det finns en anledning till att den är på FEM år…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Lena1971
0

Hur är det, Mia?

Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

Mirjami-78
0

Samma var det med min pappa. Han levde ca 2 år med diagonosen cancer. Till slut fanns det inget de kunde göra. Han åkte in och kom alldrig tillbaka hem igen. Feber m.m hade han med. Han kämpade precis som din pappa Mia och grätt framför mig och min bror vilket han alldrig annars gjorde.

Man saknar ord för man såg ju hur starka de var. De ville inte lämna oss men deras tid var inne just då.

Tycker att det var mycket starkt ut av dig att du fanns vid hans sida och hos din mamma som stöd och hjälp ända in till slutet. Jag själv fanns inte hos min pappa då han somnade in utan det var endast våran mamma som satt hos han då de ville ha det så.

Stor kram till dig Mia och styrka att orka sakta vidare!!

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool